Thursday, January 5, 2012

Buat A, untuk dapat B, akhirnya rugi sesama!

Salam ukhuwwah!


Cuba renungkan dan fikirkan persoalan persoalan ini!


1. Kita berbantahan, dengan orang yang dibantahi, bermusuhan sesama walhal yang membantah itu Islam, yang dibantahi itu juga Islam, lalu yang untung orang LAIN!


2. Atau, umpama berperang@memerangi orang Islam, demi mempertahankan hak Islam! Pelik kan! Orang bukan Islam tengok dan mendapat faedah yang lebih banyak darinya!


3. Atau, umpama: orang Islam, mencela, mengutuk, mengata saudaranya yang Islam atas alasan hak dsb, lalu berselisih tentang itu tanpa ada penyelesaiannya! Lalu siapa yang untung.


4. Mempertahankan hak, lalu 'memerangi' orang yang dikatakan tidak menunaikan 'hak hak'...walhal keduanya Islam...siapa yang untung dan siapa yang rugi!


Persoalan persoalan itu sentiasa bermain dalam mindaku...aku jadi hairan! Pelik tapi itulah yang berlaku sebenarnya! Sudah tiadakah lagi ruang ruang diskusi dan kaedah penyelesaian....sudah pupuskah idea dan kreativiti penyelesaian masalah, walhal Islam penuh dengan ketertiban dan variasi kaedah penyelesaian!


Saya lagi pelik.....orang Islam, orang kita sendiri, orang Melayu Islam yang sepatutnya punya kitab agung, tapi ketandusan fikiran, dek kerana jumudnya minda, ceteknya fahaman konsep syumulnya Islam!


Rupa rupanya, kita tidak tahu bahawa kita sebenarnya tidak tahu apa yang kita tidak tahu iaitu 'jahil' berbanding orang yang tahu bahawa dia sesungguhnya tahu apa yang dia tahu lalu mengguna apa yang dia tahu untuk diamalkan dan dikongsi dengan orang lain! Berbanding dengan orang yang tahu, bahawa dia tahu apa yang dia tidak tahu...lalu tidak berbuat apa apa sekalipun! Ia membiarkan dirinya mendekati 'jurang gelap' kejahilan! Masyaallah! Ruginya kita jika tidak berilmu dan tidak berusaha untuk mencari dan menambah ilmu secara sistematik!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Post a Comment