Monday, January 23, 2012

Imbau kenangan!

Salam ukhuwwah!


Sebentar merasa diri semakin muda apabila terusik kenangan bersama teman2 suatu waktu dulu....sesi mengimbau kenangan sambil ketawa suka bersama teman2 Abdul Halim Saad (Kuta), Budi alFahmi (Mat Bud), Halimi Sanusi (JJ), Azhar Ahmad (Ariyon aka Tembakau)...antara watak penting dlm cerita kartun Kartini (yon n kuta)....masa berlalu begitu pantas! Berbagai cerita dan ragam manusia kami sembangkan!


Ketawa dan lucu mengisi kenangan! Malah kisah kisah syahdu membangkitkan nostalgia! Aku terkesima! Persahabatan terjalin lama! Cerita dan kisah memupuk hubungan! Ia membangkit ghairah kebersamaan suatu ketika dulu! Siapa yang kami tidak sebutkan....hampir semuanya! Mereka yang tiada semalam....tidak mengapa, akan tiba waktunya kita berbicara dan gelak ketawa semula! 

Aku mengerti masing masing dengan haluan tersendiri dalam hidup dan kerjaya! Namun, sesekali perlu jua duduk sebentar mengimbau kenangan yang membentuk rasa! Sekarang masing2 bertempiaran dengan halatuju masing2....ada yang biasa biasa (tidak mengapa!kita tetap serupa), ada yg sangat luarbiasa...ada yang jutawan, ada yang Dato (dah 2,3 orang...maaf jika kami masih memanggil kalian bukan dengan pangkat dan status akan tetapi kemesraan nama yg dahulu)..


.....ada yang sudah jadi Pengarah besar! Ada yang duduk di AG Chambers, mengurus isu Batu Putih suatu ketika dahulu-teman merempit bersama.....dia salah seorang yang buat aksi 'superman' dengan motor ber'clutch'...Yamaha RXZ)........ada yang duduk setaman! Ada yang dulu lain, sekarang jadinya lain...ada yg dulu, kini dan selamanya 'otai Motor', lalu meneruskan kerjaya membuka kedai motor, entah berapa ramai 'protege' yang telah dilahirkan olehnya....semua kami imbau satu persatu! Herrmmmm....ada yg isterinya ramai! Ada yang tetap 'otai' 'modified kereta' dengan turbo dan segala macam! lalu menjadi Presiden Kelab Proton Saga seMalaysia!...ada yang kelihatannya suatu ketika dulu jenis yang 'tiada harapan' tetapi sekarang semua orang berharap kepadanya, hahahaha!! (kita tidak boleh menjangka...kerana segalanya takdir dan ketentuan Allah) 


Ada yang jadi kontraktor besar! Jutawan.....Ada yang punya banglo besar! Ada yang 'prominent criminalist lawyer' selalu menang kes! Semuanya hebat hebat! Tuah manusia siapa yang tahu! Moga kalian bahagia dan berkati olehNya dalam kehidupan kalian, namun, teman teman masih di sini! Mengingati kalian! Ada yang perlu kalian bantu, kerana lemas tidak timbul timbul! Apa salahnya membantu memberi pancing berbanding memberi ikan! Itulah sahabat sejati!


Aku terkesima! Aku akur dan bersyukur ke hadratMU ya Rabb!....kerana mereka semua ni teman dan sahabat yang mewarnai hidup ku.....lalu ku sedar, betapa ia zaman yang tekah berlalu!



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Post a Comment