Sunday, January 1, 2012

Qudwah...Ketam ajar anak!

Salam ukhuwwah!

Ada saatnya kita tersilap perhitungan...hingga tidak benar benar berfikir dengan sebaiknya, lalu mengambil cara berfikir yg meniru 'trend' sedia ada! Lalu tindakan tindakan kita lebih seumpama mengikuti orang lain....mengikut arus!

Saya fikir anda setuju bahawa pendidikan/pentarbiahan yg paling asas adalah qudwah yang baik! Contoh/role model yang baik yang mesti dilakukan!
Namun, apabila saya membelek belek akhbar2 utama hari ini, terlihat gambar gambar menarik sepanjang sambutan tahun baru yang bukan Islam iaitu Tahun Baru Masihi, tahun baru Islam ialah Awal Muharram! Saya lihat kanak kanak sekecil 5 tahun, sudah berada dilapangan Dataran Merdeka(gambar itu diambil di sana), khabarnya sejak jam 8 malam lagi! Persoalannya ialah, sejak jam 8pm menunggu detik 12 tengah malam! Masa berlalu yang dibazirkan begitu sahaja utk proses tarbiah anak anak!

Bayangkan ini! Jika sejak umur 5 tahun sudah biasa tengok konsert, terdedah kepada hiburan, sudah dibiasakan dibawa untuk keluar pada waktu malam berhibur, sudah dibiasakan berada ditempat tempat hiburan, berkumpul ramai ramai! Bayangkan apa akan terjadi saat umur itu hingga dewasa!

Tidak pelik jika:
-anak itu akan terus terusan saban tahun menantikan saat tahun baru, tahun tahun ketika kecil mungkin dibawa oleh ibubapa, bila sudah dewasa, pergi sendiri!
-anak keluar malam sebab kita ibubapa yg ajar!
-anak suka pergi pesta pestaan sebab kita yang memberi contoh!
-mak bapak yang zaman mudanya bawa anak kecil ke tempat tempat begini, bila dah tua mengeluh melihat hal ehwal anak2 yang tidak lekat di rumah, di masjid pun tidak!
-walhal mak bapak masa tua tu sibuk minta anak anak tolong hantarkan ke masjid (saat ini kesedaran mendatangi, namun kita telah tinggalkan 'legacy' kepada anak2 dengan cara yang salah), tetapi anak anak tak peduli sebab mereka tiada di rumah dan sentiasa keluar rumah!
-untuk tengok ibubapa geleng kepala tengok anak anak punya perangai 'lagi putih dari omputih, lagi negro dari orang negro'
-warisan yg ibubapa tinggalkan ialah budaya yang terpahat jauh dalam minda dan kehidupan anak2 yang sekarang sudah dewasa!
-saya tak pelik untuk melihat ibubapa datang jumpa saya mengadu, kemudian salahkan faktor luar, salahkan kerajaan, salahkan media yang memberi pengaruh budaya negatif kepada anak anak, walhal mak bapak yang sama itu dulu masa muda terkinja sambil dokong anak anak kecil mereka merayakan malam tahun baru, sambil berhibur dan melihat konsert!
-dan macam macam lagi!

Bagi saya, kita punya pilihan! Pilihan pilihan itu ada didalam kehidupan kita! Mengapa dah terhantuk baru termgadah! Dah tua baru nak sedar dan insaf! Setelah kudrat tiada, sakit melanda, umur di penghujung...lalu kita membebel itu ini tentang anak anak yang berperangai bukan bukan! Nauuzubillah! Saya juga tidak mahu anak anak saya sedemikian, saya juga membimbangi anak anak saya berperangai ikut ikutan dengan cara Barat....namun saya sedar, jika kita sentiasa beri input positif dalam kehidupan, maka sekurang kurangnya kita ibubapa telah melakukan yang terbaik untuk mereka! Jika takdirnya mereka terjerumus juga dalam lembah kemaksiatan 'nauuzubillah' dikemudian hari nanti, saya pasrah dengan Allah, sebab saya telah berbuat yang sepatutnya untuk menghalang supaya ia tidak berlaku dengan mempersiap iman, jiwa, pemikiran anak anak supaya positif, diberi input dan ilmu agama yang teguh!

Kita punya pilihan....kita tak sedar selalunya bahawa pilihan yang kita buat sekarang memberi kesan berpanjangan kepada anak anak! Jangan menyesal kemudian hari! Buatlah pilihan pentarbiahan anak anak dengan betul dan tepat berlandaskan 'syariah compliance'!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

Unknown said...

Salam,
Betul tu .. pilihan di tangan kita ... dan buatlah pilihan dgn mengambilkira tuntutan syariat agama kita

Alwi Mohd Yunus said...

thank you Sir! moga luahan ini bermanfaat utk kita semua