Tuesday, July 19, 2011

hari ini.....

terkadang hari yg berlalu....tidak disedari, aku terlupa mengira hari2 yg telah pergi..sibuk semacam....banyak yg perlu diurus, banyak pula yang semakin mendatangi...


hermmm....saat itu, mulalah fikiran menerawang...mcm2 terkeluar dari lipatan ingatan...alangkah seronoknya ya zaman belajar...tika itu menanti nanti saatnya sekarang, apabila tiba sekarang, huh...merasa terindu bersangatan saatnya dulu..itulah aku...kalian pun juga.


kenangan itu memang sentiasa mengusik jiwa...akan tetapi jika selalu diulit kenangan....kerja tidak kemana mana pun...masih ditakuk lama...saat gersangnya minda, mandulnya fikiran...tiada apa yg terhasil, hatta catatan catatan perkongsian yang biasanya aku nukilkan disini seakan akan tidak menjengah kotak fikiran......


memang ini la saatnya yg biasa berlaku pabila bermain dengan idea....bukan tiadanya ku cari...cumanya yg serba ada ini seolah olah belum tiba saatnya utk ku luahkan di sini. apapun, asasnya, aku perlu kembali menerobos diri...melihat yg ada dan menggali apa yg tiada....


Syaaban sudah sampai ketengah...mulai meniti penghujung....lalu madrasah Ramadhan ini kan menjengah kembali dalam hidupku...ku lihat sudah bertebaran tamar dijual merata rata...yg bertangkai mahupun tidak, yg datang dari berbagai negara, Iran, Tunisia, Jordan dan berbagai lagi...berbagai jenama kotaknya yg dipamer....itu ributnya Ramadhan....bermula dengan makan....dimana amalan??? aku termenung juga apabila memikirkan ini......apapun, ku panjatkan kesyukuran kerana insyaallah aku bertemu kembali Ramadhan yg telah menghilang setahun lalu....syukur ku kehadrat Mu Illahi....moga moga ia bertambah baik kali ini dari yg sebelumnya....huh! belum tentu lagi umurku ini kan boleh menjengah Ramadhan kali ini...belum tentu...namun sedikit harapan dari umur yg ada ini...aku bersyukur kpd Mu Ya Rabb...kalaulah aku dijemput oleh Mu buat sekian kalinya menjengah Ramadhan di rumahMu Ya Rabb....alangkah indahnya saat itu....dalam banyak perkara yg kuingini saat Ramadhan tiba.....ialah mengunjungi rumahMu Ya Rabb...bahagia berpuasa di sana...rasanya dan nikmatnya amat berlainan sekali....pabila memikirkan ongkosnya...aku belum punya bekalan lagi saat ini...tidak tahu kemudian hari nanti....jika ada, secepat itu aku akan berpergian lagi.

No comments: