Wednesday, July 13, 2011

sekarang yg pasti...esok tidak tahu...semalam takkan kembali!


Assalam semua...!

.......MASA YANG LALU ITU SEJARAH YANG PANJANG, sekarang ialah realiti, akan dtg penuh ketidakpastian...yg tinggal umur yg semakin ke penghujung yg tidak ketahuan entah bila saatnya...ia sentiasa menunggu kita, lalu kita mengejar yg kita akan tinggalkan, lalu mengabaikan semua atau sebahagian yg pasti akan kita bawa buat bekal bertemuNYA!! moga rahmat, redha, rezki dan ampunanNya menaungi hidup kita semua...

.......MASA YANG LALU ITU SEJARAH YANG PANJANG, dalam umur manusia, yg ada bermacam peristiwa, yg pahit dan manis...yg baik atau buruk, yg mulia atau hina, yg bermanfaat atau tidak, yg bermakna atau tiada ertinya. Semuanya tercatat dalam lipatan sejarah diri dan kehidupan, yg setiap satunya akan diberi pertimbangan kelak, samada markahnya tinggi disebelah kanan atau sebaliknya disebelah kiri. Hatta ungkapan 'ah' atau 'uh' yg dilarang utk kita katakan kepada ibubapa pun akan turut tercatat, apatah lagi umpatan yg berjela panjangnya terhadap seorang teman. Lalu kita mengira ngira bahawa timbangan yg kanan itu lebih berat utk kita tanpa sedar yg kiri itu lebih memberatkan kita. Benar! secara psikologinya, kita selalu beranggapan masa lalu itu sudah sangat bererti dan penuh makna buat kita, penuh amalan dan pekerjaan yg baik baik, tanpa sedar bahawa perkara yg buruk itu tiada pernah kita mohon taubat kepadaNYA. Umpatan itu tidak pernah kita ingati, bak angin lalu, akan tetapi catatan telah termaktub dalam timbangan amalan kita...bahkan sifulan yg dicerca dan diumpati itu, sudah lama tidak kita ketemu, apatah lagi memohon selafaz kemaafan darinya atas dosa umpatan kita. Bagaimana agaknya kita nanti? sedangkan yg amal sebezar zarah sekalipun akan tercatat apatah lagi amal buruk pula?

.....SEKARANG IALAH REALITI,  yang mengasyikkan jiwa dan nafsu, itulah yg kita kejar dan usahakan hingga saat ini..mencari dan mencari. Apa yang dicari saat ini? perlukah kita semuany yg dicari atau hanya sebahagian kecilnya sahaja yg kita guna buat meneruskan hidup. Sehingga saatnya mahu tidur, masih lagi fikiran terbawa bawa tentang apa yg kita cari, bilakah akan diperolehi, dan dimana lagi tumpukan yg ada yg perlu digali, buat menambah yg sedia ada. Masa yg ada bagaikan tidak pernah kecukupan, hingga tanpa disedari batas masa telah kita lewati dek kerana asyiknya mencari. Alpa dalam sedar, itulah hakikat manusia! Apabila ditanya, ya sebenarnya diri tahu dan sedar, akan tetapi masa yg berlalu itu tidak dimafaatkan utk kegunaan yang berkekalan dan berpanjangan nanti. Alangkah ruginya wahai diri! Kau mencari di sana sini, namun yg ada di dalam dirimu tidakpernah kau temui. Kealpaan itu adalah manifestasi hilangnya diri dalam jiwa manusiawi...lalu manusia itu adalah pelupa bahkan terhadap dirinya, terkesima dengan perhiasan indah duniawi yg langsung diluar konteks diri sendiri.

............AKAN DATANG PENUH KETIDAKPASTIAN......lalu kita sandarkan harapan yang tinggi agar impian yang terbina itu kan tercapai, sampai saatnya ia terjadi dan benar benar berlaku dalam realiti diri, kita bina impian baru dan begitulah seterusnya, berulang ulang tanpa henti....tidak pernah trhenti, tidak pernah puas....itulah gambaran besarnya nafsu manusia yang tidak terbendung hinggakan masa hadapan sekalipun ingin dikuasai dan dimiliki..

...akhirnya, ...lalu akhirnya yang tinggal umur yg semakin ke penghujung yg tidak ketahuan entah bila saatnya...ia sentiasa menunggu kita, lalu kita mengejar yg kita akan tinggalkan, lalu mengabaikan semua atau sebahagian yg pasti akan kita bawa buat bekal bertemuNYA!! 

Moga kita semua kan mampu membawa bekalan yg cukup dan diterima dengan penuh redha olehNYA.....bukan bekalan yg seringan kapas atau keciciran disepanjang jalan....!!

Nisfu Syaaban yang mendatang ini... amalan kita akan ditukar ganti yg baru utk tahun yang mendatang....moga moga ia penuh dengan timbangan amalan yg diterima olehNYA, dan bukannya kosong lalu sekonyong2 nya dicampak ke muka kita di akhirat kelak dek kerana tiada ertinya amalan yg dilakukan saat kita di dunia dahulu.....nauuzubillahi min dzaalik!

Kalian yg menyambut hari ulang tahun 'bertambahnya umur, dan dekatnya ajal'...moga redha Illahi menaungi hidup kalian.....ku doakan buat kalian semua (para pembaca budiman yang menitipi blog ku ini) sampai bila bila.................. moga rahmat, redha, barokah, kasih sayang, dan ampunanNYA menaungi hidup kalian sentiasa!! Ameen insyaallah!! 
Post a Comment