Tuesday, November 29, 2011

Penawar jiwa....Allah!

Assalam semua...


Alhamdulillah...sudah selesai byk perkara 4,5 hari ini. Maaf, agak tertunda coretan di blog ni dek kerana masa yg suntuk mengurus walimah adik bongsu!


Pabila dicerca, dihina mahupun dikata...hati terasa, kecewa melanda, malah amarah pun menyala...itulah jiwa dan hati manusia! Jika iman nipis@tiada, maka mulut akan menjadi medan meluahkan kembali cercaan@kata kata...samada sedap didengar,penuh sindirian atau membalas dengan kata2 nista juga! Itulah manusia!


Kata kata orang lain, omongan negatif, kritikan 'buta' yg tidak membina, komen negatif adalah lumrah mulut manusia...peristiwa yang dilalui sentiasa dipenuhi dengan umpatan, sindirian pedas jika disekeling kita dipenuhi manusia yg tidak boleh mengawal mulut dan hati...jika hati itu umpama raja...atau khalifah yg menguasai segala anggota tubuh, segalanya diatur mengikuti peraturan yang ditetapkan, semua jelas tentang pantang larang dan peraturan, dituruti oleh setiap anggota tubuh...maka raja jiwa@khalifah jiwa kan mampu mengatur kehidupan anggota tubuh dengan sebaiknya. Jika sedemikian, mulut terutamanya akan mampu mengungkap kalimah yg benar, baik dan jujur...hati pula kan berperasangka baik...segalanya positif dalam kehidupan. Tidakkah itu kan menatijahkan kebahagiaan...ketenteraman kan hadir, lalu lena tidur di ulit mimpi yang indah...


Tidak pernahkah kalian mengalami tidur yang panjang namun amat gelisah dipembaringan...segalanyaa serba tidak kena?? Berbanding tidur yang lena walau hanya sekejap lalu membuahkan kesegaran tubuh pabila bangkit dari 'kiamat kecil' itu@kematian yang sementara itu? Jika sedemikian, itulah tanda jiwa yang gelisah! Jiwa yang gersang, www.khalifahjiwa.blogspot.comwww.sakinahsalleh.blogspot.com lantas menyebabkan diri menjadi tidak tenteram...kita biasa mengelakkan mahupun mengambil berat tanda tanda kecil sebegini, dek kerana kita tidak mengambil endah dan kurang sensitif terhadap tanda tanda sebegini. Jiwa yg tidak tenteram, resag gelisah menjadi tidak 'sensitif' terhadap tanda tanda sebegini. Inilah alpa dan lalai....sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian!


Bagaimana mengatasi jiwa yang resah gelisah, jiwa yang tidak tenteram, tidur yang tidak lena?? Mahukah kalian punya jiwa yang tenteram, bahagia sepanjang hari....tidur yang tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek namun segar bugar dikala bangun darinya?.....ikuti ia di www.khalifahjiwa.blogspot.com kemudian nanti.....


Sent from my Blackberry ® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Post a Comment