Monday, November 14, 2011

bicara sewenangnya!

Assalam semua...


Banyak kali sudah aku katakan ini....ia sentiasa sahaja berlaku, tak mengapa! Aku mengingatkan diriku begitu juga orang lain...agar bersederhanalah apabila berkata kata...jangan keterlaluan kelak diri kan terbakar!


......saat apabila kata kata diungkap...selalu terlepas cakap, terbabas itu dan ini...sebab kata kata memang sebegitu jika diri tidak mampu mengawalnya! jika diri tidak berhati hati maka percakapan kita boleh "membakar" malah meracuni orang lain lalu susuk manusia yang terbakar itu atau telah diracuni itu pula boleh mengguna dan menyambut racun lalu menyebar kepada orang lain! Ia sudah jadi berangkaian ! Begitu juga dosa yang dibawa bersamanya! Lalu apakah yang berlaku kepada si pemula itu...tentunya bertompok saham dosa yang dibawa...begitu juga orang lain!


Sebab itulah prinsip sunnah tentang hal berkata kata ini....diam itu lebih baik sebab dengan diam dari berkata kata itu, dosa sudah dikurangkan sebanyak banyaknya...mengapa diam...kerana Nabi saw tahu, mudahnya kita tergelincir...diam utk berkata kata sewenang wenangnya...berkata bila perlu, bersembang perkara perkara yang mampu mempositifkan diri dan orang lain, bukan bicara tentang buruknya orang lain...walau atas nama kritik@apa sahaja....dalam berceramah juga perlu sederhana, jgn melampau lampau! Biasakan diri berbicara soal solusi...kaedah penyelesaian masalah, yang berlalu biarkan ia berlalu, usah diperkatakan. Konsep mengambil pelajaran dan hikmah atas pengalaman dan peristiwa yang berlaku ialah dengan memperkenalkan/mencadangkan solusi baru, kaedah baru, bukan membicarakan keterlaluan soal dan isu yang berlalu...itu barulah namanya sejarah mengajar kita!


wallahua'lam........ 


   
Post a Comment