Thursday, June 2, 2011

tuding sahaja...........!!!

Assalam semua.............

Berbagai perkara berlaku minggu ini...dek tangan tangan manusia.


Ada bayi baru lahir dicampak dari tingkat 5 di Sentul...aduhai! Kejamnya manusia ini! Umpama binatang!.....tiada iman pada ketika perbuatan itu dilakukan (berdasarkan hadis nabi...kalian cari sendiri dalam kitab hadis Muslim atau Bukhari..belilah kitab itu, jgn mengharap suapan ilmu semata mata hingga akhirnya kita tercari cari yg mana satu sahih yang mana satu dhoif dan yang mana satu hadis yg ditolak...ubahlah sikap rujuk dan KEMBALILAH kepada AlQuran dan As Sunnah...insyaallah kalian kan selamat)
  
Ada insan 'memburu' seharian dengan jerihnya hanya untuk upah yang hanya tidak sampai rm5! Ada insan yang biasa biasa sahaja baginya untuk menghabiskan rm500 dalam masa beberapa minit walhal...ia terlalu besar buat seorang kakak ini untuk diperoleh bagi sesuap nasi seharian. Itulah perbezaan kehidupan dan kemampuan...ada yang senang, ada yang sangat senang bahkan sangat mewah...sehingga nilai rm1000 umpama rm1 sahaja bagi dirinya...ada yang susah, bahkan tersangat susah hinggakan nilai rm5 tersangat besar baginya umpama rm500.....


insaflah aku wahai diriku!!!...dikala dikau wahai jiwa merasa resah gelisah, gundah gulana lalu ia mengusik nyenyak lena tidurmu bahkan menusuk kedalam benak jiwa........ betapa kesempitan dan kesusahan yg dikau alami itu...tidaklah sebesar mana dibandingkan dengan mereka diluar sana yang pada malam harinya resah tidurnya dek mengenangkan apakah yang akan disuapkan ke mulut anak anaknya pada esok dipagi hari......kerana tiada apa apa yg ada untuk dimakan......lalu resah apakah yg dijiwamu itu jika dibandingkan dengan orang lain yg tidak punya apa apa untuk dimakan.....kepayahan apakah yg ada dalam hidupmu yg jika dibandingkan dengan orang lain....tiada ertinya pun...insaflah wahai diri!!  


Lalu kita memberi analisa itu ini, sedemikian dan sebegitu.....lalu dicadangkan sedemikian rupa, pihak berwajib kena buat itu ini...sedemikian itu ini...tanpa ada kesudahannya...cuba tanya pada diri, apa sumbangan yg aku boleh lakukan....jangan sekadar tuding sana sini akan tetapi tiada apa yang dilakukan.....


cubalah lihat...sekurang kurangnya dia turut menyumbang dengan mengubah persepsi lantas memberi inspirasi...mungkin bukan ribuan, mungkin jutaan inspirasi telah beliau berikan termasuk diriku......dimana kita?????jangan asyik menuding!!!




http://youtu.be/wOlTdkYXuzE

Post a Comment