Tuesday, December 20, 2011

Hanya kerana.....!

Salam ukhuwwah...

Ku kongsikan nukilan teman dan sahabat seperjuanganku Hilmy Shamsur Abd Rahim buat tatapan kalian!




Hanya kerana kita solat jamaah di masjid @ surau, itu tidak melayakkan kita berkata..”dia tuh, walaupun rumahnya dekat surau/masjid tp tak pernah nampak berjamaah dgn kita pun.”

Hanya kerana kita menunaikan solat 5 waktu, itu tidak melayakkan kita berkata..” solat diorg tuh diterima Allah ke?”

Hanya kerana kita dilahirkan dlm keluarga yg mementingkan agama, itu tidak melayakkan kita berkata..” jangan ikut mcm keluarga tu, tak islamik “

Hanya kerana kita tahu mengaji Al-Quran, itu tidak melayakkan kita berkata..”takkan kau nak jd mcm si dia tuh, mengaji pun tak reti.”

Hanya kerana kita pernah menjejakkan kaki di tanah suci, itu tidak melayakkan kita dr berkata..”tak de maknanya hidup kau nih kalau masih tak ke tanah suci.”

Hanya kerana ahli keluarga perempuan kita bertudung, itu tidak melayakkan kita berkata..”dia tuh tak pakai tudung, masuk neraka la tuh nanti.”

Jangan hanya celik dgn aib org lain tp buta dgn aib sendiri…sibuk dgn aib org hingga lupa urus aib sendiri..jauhi ghibah dan elakkan timbul rasa ujub..

Allah berfirman maksudnya,

“Allah tdk suka kpd perkataan2 buruk yg dikatakan dgn berterus-terang (utk mendedahkan kejahatan org); kecuali oleh org yg dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahu” (Surah. An-Nisa: 148)

“Wahai org2 yg beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yg dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; & janganlah kamu mengintip atau mencari2 kesalahan & keaiban org; & jgnlah setengah kamu mengumpat setengahnya yg lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yg telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kpdnya. (Oleh itu, patuhilah larangan2 tersebut) & bertaqwalah kamu kpd Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani..” (Surah Al-Hujurat:12)

Rasulullah saw bersabda, maksudnya:

“Sesiapa yg menutupi (kesalahan) seorang muslim maka Allah menutupinya di dunia & akhirat” (Shahih Sunan Ibn Majah, hadis 2078]

“Wahai org yg beriman dgn lisannya yg belum sampai ke dlm hatinya, jgnlah kalian mengganggu kaum muslimin, jgnlah kalian menjelek2kannya, jgnlah kalian mencari2 aibnya. Barang siapa yg mencari2 aib saudaranya sesama muslim niscaya Allah akan mencari aibnya. Barang siapa yg Allah cari keburukannya, niscaya Allah akn membukakan rahsianya meskipun di rumahnya sendiri.” (H.R. Tirmidzi dan lainnya)

maka beruntunglah org yg sedar ttg aib2nya lalu berusaha memperbaiki diri. Oleh itu, bersihkan diri dan hati kita ini sebagaimana dinyatakan dlm Al-Quran, Allah berfirman maksudnya:

” Sesungguhnya berjayalah org yg - setelah menerima peringatan itu - berusaha membersihkan dirinya (dgn taat & amal yg soleh)” (Surah Al A’la: 14).

Dlm ayat lainnya:

“Sesungguhnya berjayalah org g menjadikan dirinya – yg sedia bersih – bertambah2 bersih (dgn iman & amal kebajikan).” (Surah Asy Syams:9).

No comments: