Sunday, December 11, 2011

Ceritaku di Bandung...hari hari akhir!

Salam ukhuwwah!


Musafir sentiasa mengajar insan, memberi pengalaman berbeza! Itulah hikmah berhijrah dan bermusafir...kerana bermusafir itu adalah jua memenuhi tuntutan hijrah! Aku banyak belajar kali ini kerana ahli musafir ku ramai....semuanya 12 orang! Ada 12 perangai dan kaedah untuk mengurus setiap satunya...mujur kesepaduan dan saling memahami antarta satu sama lain menjadi landasan kepada mudahnya urusan!


Alhamdulillah!


Semalam, aku bersama ahli keluarga ke Anjung Ujo di kawasan Punclut, nama Restorannya Sangkan Hurian....untuk makan tengahari...pondok pondok kecil beratapkan rumbia, dan ada juga yang sudah moden binaannya, yang dibina dilereng lereng gunung, berlatarbelakang Tangkuban Perahu serta kehijaun bumi serta rumah rumah kecil sayup dibawah lereng gunung membangkitkan ghairah dan selera makan ku.....pelbagai jenis lauk pauk nasi padang di sini, memang sedap ditambah pula dengan air kelapa muda, menyentap seleraku!.....makanan di sini sedap sedap belaka, setelah beberapa hari mencuba, akhirnya ku temui masakan padang yang benar benar menyelerakanku! Murah dan sangat menyelerakan! Nasi berlaukkan ayam bakar, ulam ulaman, serta ikan asin, tempe goreng dan sup sayur yang segar, ditambah pula dengan nasi dari beras bukit yang enak! Aduss!! Aku benar benar terkesima, begitu juga dengan orang lain! Sedang kami makan, tetiba hujan turun dengan lebatnya di Anjung Ujo ini.....ia menggamit saat kedamaian di puncak lereng gunung ini sambil kami menikmati makan tengahari! Selesai makan dan membayar bil, aku sempat membeli beras bukit dengan harga R5000, untuk ku bawa pulang!


Menuruni Punclut, kami lantas singgah sebentar di Toko Rabbani...jika mahu pilihan variasi design menarik utk fesyen Muslim n Muslimah...sila ke Toko Rabbani..jika ada kartu ahli, kad ahli kalian akan mendapat diskaun 10 peratus bagi setiap pembelian pakaian baru, ada juga pakaian yang sedia ada mendapat potongan 50%!...itu antara Toko terakhir yg ku kunjungi sebelum balik ke tempat penginapan untuk berkemas pulang ke KL esok harinya!


Ada beberapa fakta dan perkara ingin kukongsikan jika kalian ingin ke Bandung secara sendirian kendaliannya tanpa melalui agensi pelancongan!
Jika anda bermusafir ke luar negara umpama Bandung ini...jgn lupa!


1-Ada airport tax seorang rm35 ringgit jika dibayar dengan duit Malaysia atau R75000 perlu dibayar ketika ingin pulang ke Malaysia..jangan terkejut!


2-Pastikan pasport kalian sah selama minima 6bulan....aku dh terkena! Hahahaha...biasanya bermusafir semuanya diurus oleh pihak agensi pelancongan, kali ini urus sendiri, lebih jimat dan lebih untung, lebih 'thrill' serta boleh mengawal bajet!


3-Jika ke Bandung, senaraikan apa yang hendak dibeli dan pastikan dimana lokasinya...alamat penuh! Ia memudahkan dan senang mengatur perjalanan serta membuat tempahan kereta sewa!


4-Jika mengguna kereta sewa, kendalian Bluebird-ia mengguna meter, berpatutan harganya...dari satu tempat ke satu tempat sekitar R50ribu...jika guna Angkutan Kota, lagi menjimatkan sekitar R2ribu ke R5ribu antara satu tempat ke tempat lain...jika mahu yang selesa tempah sahaja minivan selama sehari dalam sekitar R400 ribu-R800ribu sehari-ia berhawa dingin dan selesa tapi kalian akan kehilangan nikmat menjalani kehidupan biasa orang Indonesia! Duit parking dan duit minyak perlu dibayar sendiri, apapun ia berbeza dengan di Malaysia....pakej yang ada adalah untuk sewaan kenderaan semata mata! Tidak termasuk kos minyak, kos tol dan kos parking, jadi apabila berurusan hendaklah kalian memastikan semua faktor ini!


5-Cuba singgah di Museum Geologi...banyak maklumat geografi di sana serta tempat untuk bergambar dengan latar menarik!


6-Jika kalian ke Tangkuban Perahu...ada bayaran tiket masuk R50ribu seorang! Begitu juga untuk masuk ke kawasan kolam air panas! Jika mengguna khidmat agensi pelancongan...anda tidak risau tentang ini kerana semuanya sudah dimasukkan kedalam kos pakej!


7-Pastikan berat bagasi kalian tidak melebihi berat yg dibenarkan oleh sykt penerbangan!
Bandung......


8-Jika punya waktu, jangan lepaskan peluang untuk ke Mini Jakarta.......perjalanan ke Jakarta hanya sekitar 3jam!
Post a Comment