Friday, March 23, 2012

Lebih memberi dari menerima....

Salam ukhuwwah!


Lewat pertemuan, kelmarin dengan Prof Dr. Muhaya dipejabatnya...keadaan agak sibuk. Pesakit ramai, manakala temu janji yang dijadualkan jam 11.30am terpaksa ditunda. Aku dan isteri menunggu sehingga jam 12.45, Prof Muhaya rupanya sedang melakukan pembedahan Lasik kepada pesakitnya....tidak mengapa!


Aku memahami dunia sibuk hidupnya sehari hari...paginya Prof Muhaya 'on air' di Ikim.fm...jam 11.30 am sudah kembali dari konti Ikim.fm, sampai di pejabatnya di Prince Court Medical Center, terus melakukan pembedahan Lasik kepada pesakitnya. Habis pembedahan dia menemui kami....raut wajah agak keletihan, mata kemerahan. Dia penat, aku faham!



"Maaf la, agak sibuk hari ini, you all terpaksa tunggu" ujarnya. "Maaf juga, sms tempohari lambat respon, saya hilang telefon, nombor tak cam, duk ingat2 siapa Sakinah nih......tapi lepas beberapa ketika, saya fikir, tak patut kecewakan orang" tambahnya lagi. Aku dan isteri hanya mengangguk angguk...kami simpati dan faham situasinya! "Rupa rupanya you all ker! Laa nape tak cakap awal awal...lama kita tak jumpa yer" katanya lagi. "Tak apa Prof...ingat dah lupa kat kami...apapun kami faham Prof sibuk!" ujar isteriku.


Lalu pertemuan itu dilangsung sebagaimana diharapkan...terungkap kata kata ini "kita hidup hari ini mengikut geraf kehidupan yang kita lakar dahulu...jika kita lakar geraf dengan baik, dan cemerlang...maka hari ini kehidupan akan baik dan cemerlang, begitulah sebaliknya...kita perlu lebih memberi berbanding menerima..."ujarnya. Prof Muhaya mengungkap demikian bersebab. Ia kerana isteri saya memberitahu beliau "Prof, saya ada add friend di fb Prof...sy Likes juga fan page.." Prof Muhaya jawab" eh..saya tak update fb saya hanya guna fan page saya..saya tak sempat nak jawab dan respon...banyak sangat"



Itulah insiden yang menyebabkan saya menukilkan LEBIH MEMBERI DARI MENERIMA....kita selalu lebih mahukan perhatian, lebih mahukan input lebih mahukan 'recognition' dari orang lain! Kita selalu lebih mahu tahu apa yang orang lain buat berbanding apa kita buat. Kita nak tahu apa yang orang lain dah sumbang berbanding apa yang kita sumbang....malah pada tahap yang ekstrem dan sudah menjadi budaya hari ini...kita lebih mahu mengkritik daripada mahu melakukan, kita lebih mahu mencari kesalahan berbanding melihat kebaikan, kita suka cari yang tak kena berbanding melihat apa yang kena. Kita lebih mahu untuk tidak suka sifulan dan tidak suka kepada kata kata sifulan berbanding melihat apa kebaikan yang ada pada sifulan dan menyukai sifulan...saya faham, semuanya adalah hak individu untuk suka atau tidak suka kepada sifulan, sesiapa sekalipun dia!


Apa yang ingin diutarakan dan ditekankan disini ialah, betapa kita ini lebih mahukan orang lain melakukan, berbuat sesuatu berbanding kita sendiri yang melakukan. Atau kita suka melihat apa yang tidak kena berbanding apa yang kena dimata kita! Mengapa? Jawabnya mudah, kita lebih suka menerima berbanding memberi! Dengan sebab kita lebih suka menerimalah maka kita merasa bebas tekanan dan bebas tanggungjawab lalu kita dengan mudahnya 'menunjuk kepada kesalahan@kesilapan orang lain'....cuba letakkan diri dalam keadaan memberi, tak kiralah apa yang diberi, samada sumbangan wang ringgit, khidmat tenaga, kepakaran, idea, fikiran, ungkapan dan sebagainya....cubalah letakkan diri dalam keadaan menyumbang....bukan terhad kepada keluarga terdekat akan tetapi kepada masyarakat kerana Allah...demi untuk ummah, demi untuk Islam. Cuba letakkan diri dalam keadaan berhabis masa tenaga, wang ringgit demi ummah! Cuba rasai nikmat melakukannya dan mengharapkan redhaNya.


Maaf kata, kalau setakat mencari apa yang tak kena, mana yang tidak betul...ia bukan sesuatu yang sukar. Tak perlu pergi sekolah, tak perlu pandai membaca pun, tak perlu masuk universiti, malah ia juga dilakukan oleh cerdik pandai, pakar itu ini....hampir semua orang boleh melakukannya...tak susah! Apa yang susah ialah menyumbang kebaikan kepada agama, berkorban demi agama! Ganjarannya syurga! Yang paling sukar sekali ialah mengubah DIRI SENDIRI.....


Nukilan ini inspirasi dari diskusi dengan Prof Dr Muhaya dan ceramah yang didengar pada malam ini oleh Sham Kamikaze!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile. 

No comments: