Thursday, March 29, 2012

Aku, Kita, Mereka......!

Salam ukhuwwah!


Masa kecil ayah dan ibu telah meninggalkannya.....terpisah jauh dari kasih sayang ibu dan ayah....tiada harta mahupun adik beradik lain untuk menumpang kasih. Atuk yang dikasihi tempat menumpang kasih, tetapi itupun tidak lama. Lalu berpaut pula kepada bapa saudara yang bukanlah berada, malah serba serbinya sekadarnya sahaja, walhal bapa saudara yang lain kaya kaya belaka. 


Bayangkan emosi dan jiwa yang melanda kanak kanak kecil ini. Kekuatan itulah yang membina personaliti. Kekuatan jiwa dan emosi. Malah masih mampu berkasih sayang dengan semua orang walau dulu saat kecil tidak merasa! Kita bagaimana? Tidak terhenti saat itu sahaja. Saat cinta masih hangat membara, saat payung berteduh sangat ditagih tika perjuangan sangat sukar, dia yang dikasihi pula meninggalkan dia. Itulah Nabi saw yang kita kasihi! Sehingga digelar tahun itu tahun dukacita buat Baginda Nabi saw!


Cuba bandingkan...cuba selami jiwa Baginda saw! Kita bagaimana! Penuh kasih sayang ibu dan bapa tapi kita alpa menghargai mereka! Penuh perhatian dari sanak saudara, hidup sesama, bantu membantu, pabila telah senang mudah sahaja bersikap caca merba.....



 Remember, we all stumble, every one of us. That's why it's a comfort to go hand in hand. 
Emily Kimbrough





Jadilah insan yang menghargai nikmat Allah. Jadilah insan yang menghargai orang lain yang pernah membantu kita! Jadilah insan yang bersyukur! Jadilah insan yang menghargai peranan orang lain! Itulah persaudaraan Islam, saling bantu membantu, mengenang budi! Bukanlah insan yang dulu membantu mahukan balasan akan budi yang ditabur.......akan tetapi sekadar penghormatan, dan satu kemaafan jika ada khilaf sudah cukup sebagai balasan! Terkadang kita silap, maafkan kesilapan, terkadang kalian silap, maka kita juga memaafkan.....dengan yang lebih tua, hulurkan kemaafan, tundukkan keegoan! Jangan berasa betul sentiasa! Kelak akan binasa! Saat itu sudah terlewat untuk patah kembali, melainkan masa boleh diputar kembali!






Jangan biarkan salah sangka merapuh hubungan, mengesat kenangan, membakar jambatan kasih sayang.....jangan biarkan prinsip diri yang 'tidak berguna' (yang tanpa sedar kita amalkan) menjadi barah dalam perhubungan.....jadikan iman sebagai landasan, islam sebagai amalan dan ihsan sebagai hiasan dan suri kehidupan.....sesama kita kan bahagia!



 Assumptions are the termites of relationships. 
Henry Winkler



Aku berterimakasih kepada mereka yang hadir dalam kehidupanku......aku bersyukur kepadaMU Ya Rabb kerana membuat saat pertemuan itu suatu yang gemilang buatku...aku bersyukur dengan mereka yang memberi harapan buatku, aku berterimakasih kepada mereka yang memberi pelajaran kepadaku.......aku berterimakasih dengan pengalaman yang ku terima dari kalian....ia amat mahal bayarannya buat diriku........!


"Don't you ever regret knowing someone in your life; good people will give you happiness, bad people will give you experience and the worst people will give you lessons...The best people will give you sweet memories..."
Post a Comment