Saturday, March 24, 2012

Perkara mudah yang kita tak endah!

Salam ukhuwwah....


Rupa rupanya, sedari atau tidak, banyak perkara mudah dalam sunnah dan agama yang kita tidak ambil endah dalam kehidupan sehari hari...


1) Pihak masjid sampai perlu tampal 'sticker' "menyahut seruan Illahi lebih utama"....hanya untuk beritahu supaya para jemaah untuk "off kan telefon atau 'silent' telefon" ketika solat! Apa maksudnya....hilang hormat kepada institusi masjid. Kita pergi masjid@surau untuk solat, untuk bertemu dan berbicara kepada Illahi, mengadu nasib diri, mengadu kesilapan dan dosa kepadaNya....tapi kita bawa 'urusan' dunia dalam urusan komunikasi, solat dan ibadah kita kepada Allah. Bunyi deringan telefon akan mengganggu jemaah lain....Jenis manusia apakah kita ini?


2) Nabi saw kata "perlahankan bacaanmu 'qiraat' (alQuran) jika ada orang sedang solat"...kita buat tidak tahu, malah tidak ambil endah, Imam berwirid dengan nada suara yang kuat, malah guna pembesar suara lagi, walhal masih ada jemaah yang lambat, belum selesai menyudahkan rakaat solat dek kerana tertinggal rakaat akibat lambat dan sebagainya.


3) Jangan mengganggu jemaah...betul rukun Qauli dalam solat ialah membaca ayat dan zikir dalam solat dalam keadaan dengar tak dengar ditelinga pembaca, BUKAN memperdengarkan bacaan kepada jemaah disebelah! Ia bukan membaca dengan nyaring....kebanyakan dari kita apabila solat, mula menyaringkan (bukan terlalu nyaring tetapi cukup untuk mengganggu jemaah di sebelah kanan dan kiri dengan gaya bacaan sok sek sok sek, walhal cukuplah utk didengari oleh diri sendiri bukan untuk diperdengarkan kepada orang lain) bacaan alfatihah, bacaan selepas alfatihah, bacaan ketika ruku, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud hingga habis solat!


Sama sama kita perbaiki diri dan adab dalam beragama, serta mengamalkan sunnah Nabi saw dengan sebaiknya...


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: