Monday, August 22, 2011

Pandai mengira...dan mengkaji!! Matematik dan Sains..

Assalam semua...


Sehingga saat ini, natijah polisi yg berubah ubah menyebabkan percanggahan pendapat dan itulah yang berlaku di PPSMI......apabila polisi di 'reverse' kpd pengajaran dalam bahasa ibunda, atau 'native languange'...maka tentunya puak puak yg selesa dengan polisi PPSMI akan menyokong habis habisan PPSMI....mereka mungkin mempelajari Matematik dan Sains dalam 'native language' mereka iaitu Bahasa Inggeris....


Apabila kerajaan memperkenalkan MBM-MBI....sebagai mengganti polisi PPSMI, ramai yg menentang dan ramai yang menyokong......pelbagai hujjah dikeluarkan dan pelbagai kajian dibuat serta fakta fakta dibentangkan untuk menyokong hujjah masing masing.


Kembali kepada yg asas...sudah tiadakah subjek atau slot dimana bahasa Inggeris boleh diajar sehinggakan ia memerlukan slot subjek Matematik dan Sains? atau tidakkah cukupkah slot untuk subjek bahasa Inggeris sehinggakan ia perlu pula digunakan dalam subjek Matematik dan Sains....maafkan saya, orang kampung tak tahu dan tak reti belajar mengira dan mengkaji dalam bahasa Inggeris....kiraan hisab dan kajian teknologi orang kampung adalah melalui penyampaian menggunakan bahasa ibunda. Natijahnya PPSMI ialah ia menjarakkan jurang, yg elit akan terus elit dan terlebih elit dan hanya sebahagian kecil yg bukan elit akan terlepas perangkap dan akan berjaya manakala yg lain terus ditakuk lama....yg miskin tak merasa la nak jadi elit langsung...seolah olah PPSMI ini berupa dan seumpama polisi kapitalis dalam ekonomi...membiarkan yg dibawah utk terus dibawah lingkaran yg bawah dan yg diatas terus kekal diatas samapai bila bila.


Asasnya ialah supaya pelajar menguasai Matematik dan Sains...penguasaan ini dilakukan dalam bahasa penyampaian yg mudah dan dekat dihati mereka, jika penyampaian dilakukan dalam bahasa yg asing bagi mereka, mereka tidak akan menguasai Matematik dan Sains....kalau Jepun yg berpuluh kali 'advance' dari kita menggunakan bahasa Jepun mereka sendiri untuk para pelajar mereka  menguasai Matematik dan Sains, mengapa kita terkapai kapai  duk bincang tak sudah sudah, sehingga menjejaskan masa depan generasi akan datang, semua menjadi korban dek kedegilan kita. Adakah kita hendak berbahasa Inggeris sehingga kita 'lebih PUTIH dari OMPUTIH' atau 'lebih cair' dari mereka....secara peribadi, saya tidak begitu, malah meluat tengok orang kita yg lebih2 'speaking'....lain ler kalau 'speaking' ok, mengaji Quran 'tip top', cakap arab pun huh lancar....apatah lagi berbahasa Melayu.....orang sebegini saya amat hormati!  


Jika Si A bijak berbahasa Inggeris, adakah kita boleh pasti bahawa Si A juga bijak berbahasa Melayu.....sepanjang yg saya perhatikan di banadaraya KL ni, terutamanya bila saya mengajar mengaji anak anak orang kaya lebih suatu ketika dulu (lebih 30 buah keluarga, sy boleh sebut satu satu diorang ni siapa-akan tetapi tidak perlu, ini sekadar contoh), hinggakan saya perlu berbahasa Inggeris untuk menjelaskan hukum tajwid dan hukum dan doa doa dalam solat, walhal anak anak ini bukanlah muallaf atau orang Eropah, mereka orang Melayu kita sendiri...tidakkah itu menyusahkan pemahaman tentang agama, mana yg boleh cepat dah lambat...tidaklah pula sukar bagi saya untuk berbahasa Inggeris cumanya, ia ganjil bagi saya sebab mereka semua orang Melayu. Ia tidak ganjil bagi saya jika saya mengajar orang bukan Melayu.


Jika Si A bijak berbahasa Inggeris, adakah dia juga bijak berbahasa Melayu, bagaimana ia mahu menyelami budaya dan jiwa bangsa Melayu, adat resam dan seninya bahasa Melayu dan cara hidup Melayu?....jika dia menjawat jawatan dan perlu berkomunikasi dengan masyarakat awam terutamanya di luar bandar, tidakkah ini mewujudkan 'gap' atau jurang yg berbeza....




kita TIDAK menolak pengunaan bahasa inggeris
malah tidak menolak merayakan bahasa bahasa
TETAPI untuk mempelajari bahasa BUKAN melalui maths dan sians
kalau ingin mempelajari bahasa ialah melalui sastera bahasa itu 


No comments: