Thursday, August 25, 2011

Bersabarlah......kerana ia kebijaksanaan!

Assalam semua....

Sabar itu bagus dan amat besar implikasinya di kemudian ketika.......dengan sabarnya jiwa dan hati.......terpadamlah 'ammarah'...lantas ia akan membawa pengakhiran yg bagus dan diberkati..........


Dalam pertelingkahan.......jangan mudah emosi dan melawan walau emosi itu adalah sifatnya diri...malah melawan itu fitrahnya kejadian....... perlu pasrah dan redha kpd Allah As-Somad........didalam pertelingkahan, susuk yg betul dan benar tidak akan memenangi pertelingkahan mahupun perbalahan atau kata kata.......yg seolah2 memenangi pertelingkahan ialah pihak yg selalunya salah.... kerana perbalahan yg di menangi itu bercampur dengan jeritan, pekikan suara yg tinggi, kata kata kesat, kasar dan biadap sebab ia bercampur 'ammarah'.......justeru jadilah INSAN yang memilih jalan SABAR dan PASRAH padaNYA.....hanya jika kalian mahu mendapat perlindungan dan redha ALLAH serta bantuannya......hanya dengan jalan atau cara sabar dan pasrah...tidak dinafikan ia sememangnya benar benar menyakitkan, amat melukakan hati, pedih dan sangat memilukan tetapi itulah hakikatnya menjadi memilih jalan dan cara yang sabar dan pasrah....kelak Rabb mu akan membentangkan jalan keluar dan menurunkan rahmat dan redhaNYA buat mu....insyaallah.

Ya Rabb...engkau berikanlah kekuatan utk para hambamu semua yg menghadapi apa jua masalah mahupun cabaran......kekuatan utk terus bersabar, pasrah dan redha...kerana pengakhiran sabar dan pasrah itu sangat baik dan besar hikmahnya namun penuh liku, perit dan pedih utk jiwa dan emosi.....dengan keberkatan Ramadhan dan Lailatul Qadar mu Ya Rabb...engkau turunkan kpd ku, kami dan mereka semua kekuatan hati dan jiwa agar kental dalam sabar, agar pasrah dengan taqdirmu....kami semua berserah kepadaMU Ya As-Somad!!Ya DzalJalaaliwalikraam! Ameen!!
Post a Comment