Thursday, May 26, 2011

Malay sketches - Frank Sweettenham

Assalam semua....


Harus anda baca dokumentasi tepat tentang susur galur dan sikap kita oleh omputih ni (Frank Sweettenham) dari kacamata dan pengalaman dia.


Kelakar dan sangat bertepatan, ada kekuatan dan kelebihan disebalik semua catatan catatan yg dibuat olehnya, ada juga fakta yang mengejutkan dan tanpa kita sedari itulah kita "MELAYU".


Bagus juga kalau ini menjadi antara senarai wajib bacaan selain dari yg utama sekali(buat sekian kalinya saya nyatakan iaitu Alquran Al Karim)....berkaitan dengan Melayu...


....jika anda mencari "welteunscheung" tentunya anda harus bermula dan anda cari, serta gali dari Al-Quran...tidak cukup itu, saat koreksi dan pembetulan diri penuh makna juga boleh anda dapati dari buku catatan dan nukilan Dr Aidh Al Qarni....terutamanya yg menimbulkan pasrah dan keinsafan iaitu JAGALAH ALLAH, mungkin anda juga ingin mewajibkan diri dengan bukunya yg terkenal JANGAN BERSEDIH (aku tidak pernah khatam buku ini...kerana aku bukan jenis yg bersedih hingga perlu dituntuni jalannya....kesedihan terbuku dalam hati dan jiwaku semata mata tanpa perlu aku menjamah apa apa pautan rohani dan vitamin jiwa...kerana aku dididik utk 'back to square one' iaitu menjaga hubungan dgn Allah dan insan lain dikala aku kesedihan...hablum minallah, wahablum minannaass) mungkin juga sedikit dodoian sang isteri sudah cukup untuk ku menghapus kesedihanku...ataupun berbicara ibu dan ayahku sudah cukup inspirasi buatku....selain dari itu...kuatkanlah diri dengan zikrullah, itulah ubat diri yg paling mujarab, jgn di lakukan saat ditimpa malang semata mata, jadikan zikrullah makanan harian utk jiwa dan roh agar utuh dan kental.


....jika pencarian anda berupa bantuan untuk mengenali diri sebagai bangsa iaitu Melayu, harus saya sarankan bacalah catatan Frank Sweettenham ini "Perihal Melayu atau Malay Sketches" dan juga catatan Dato Senu Abdul Rahman - Revolusi Mental ia cukup serius dan sarat, malah menjerihkan untuk mengkhataminya kerana ia 'heavy materials'.....saat minda sudah terkesima dengan bacaan sedemikian, kalian kan terasa nikmatnya....namun jika minda terdodoi dengan bacaan murahan..pasti anda kan mudah jemu, mudah culas utk meneruskan perjalanan bacaan kalian.


jika mencari sumber lain bersifat kendiri aku sukakan catatan Dr. Kenneth Spencer "WHO MOVED MY CHEESE"...ia antara bacaan wajib yg ku sarankan buat para pelajarku (akan ku bicara tentangnya kemudian nanti).....


masyaallah...wa insyaallah..laa haula walaa quwwata illa billah....

No comments: