Friday, November 23, 2012

Bayang bayang....

Salam ukhuwwah!

Sepagi Jumaat ini aku tiba tiba tersedar dan teringat akan ungkapan suatu kata kata yang pernah ku baca suatu ketika dahulu....."JIKA ENGKAU MENGEJAR BAYANG BAYANG, TIDAK MUNGKIN ENGKAU AKAN MENDAPATNYA, AKAN TETAPI JIKA ENGKAU BERPALING DARINYA, SUDAH TENTU BAYANG BAYANG AKAN MENGEJARMU".....

Inilah keberkatan Jumaat...sekurang kurangnya aku terpanggil untuk bicara tentang ungkapan di atas. Sesungguhnya benarlah adanya bahawa dalam kehidupan kita di dunia ini, tidak dapat tidak, kita perlu cetusan! Cetusan cetusan inilah yang merangsang daya pemikiran! Apalah kita ini jika hanya hidup tanpa punya pemikiran? Pemikiran inilah yang akan menentukan pemahaman diri terhadap kehidupan, lantas membentuk tindakan tindakan khusus dan memberi makna dalam tindakbalas tindakbalas tertentu terhadap peristiwa yang berlaku dalam kehidupan sehari hari.

Justeru, aku termenung panjang memikirkan ungkapan diawal mula nukilan ini. Maaf, aku sudah lupa siapa yang mengungkapnya namun ia sangat benar benar bermakna bagiku! Ia adalah manifestasi kefahaman seorang insan terhadap kehidupan dan isi dunia ini. Si fulan itu merujuk ungkapan itu kepada kaedah kita meladeni kehidupan dan dunia ini. Dengan kata lain, jika kehidupan ini berupa sesuatu yang sentiasa kita kejar, maka kita tidak akan dapat sekalipun untuk memilikinya, manakala sebaliknya jika kita fokuskan inisiatif diri terhadap amalan dan ibadah kepada Yang Esa....kalian akan melihat bahawa dunia akan mengejar kalian...di saat itu, dunia menjadi sudah tidak bermakna kerana manisnya ibadah kepada Yang Esa itu mengatasi segalanya.

Aku pernah membiarkan diriku mengejar bayang bayang itu.....suatu ketika dahulu! Tiada apa pun yang aku capai! Aku membazirkan umurku hanya untuk menghabiskan tenaga mengejar bayang bayang! Ia sangat dekat namun tidak tercapai! Kini aku rasa rugi, aku sudah kehabisan sisa umur! Alangkah ruginya aku, walhal banyak peluang yang ada itu jika aku tujukan buat mengejar akhirat....tidakkah aku beruntung?? Ia seolah olah aku sedang membuat suatu pusingan besar dalam kehidupan ini lagi sekali. Walhal, jika awalnya aku membuat pusingan itu, tentulah aku orang yang beruntung hari ini (ini sekadar anggapan). Namun hakikatnya, mungkin inilah ibrah yang DIA mahu beri kepada diri ini agar mampu bermuhasabah dan menyesali perkara sia sia yang berlalu itu lalu memperbaiki dalam saat dan masa yang tersisa. Jika tidak demikian mana mungkin seruan hijrah akan dapat disahut?? Itulah pengajaran yang sebenarnya. Suatu pengajaran yang sangat mahal harganya. Ia menghabiskan separuh dari usiaku hanya untuk memahami pengajaran dan ibrah kehidupan ini.

Aku tidak sesal, cuma sedikti terkilan namun aku cukup mengerti, demikianlah Rabbku mengajarku erti kehidupan. Demikianlah jua DIA membimbingku dengan caranya sendiri. Aku yakin, perkara yang sama juga berlaku terhadap kalian. DIA sebaik baik perancang! DIA merancang dalam cara yang tidak dapat kita fikirkan! Wajib kita pasrah dan redha terhadap segala ketentuanNYA. Segalanya berlaku dengan kehendakNYA. Apa yang kita kita kehendaki tidak semestinya terjadi dan kehendakNYA jualah yang pasti akan terjadi! Itulah sikap yang sebenar dan sepatutnya kita fahami!

Jika dikejar bayang bayang itu, tidak mungkin kita kan mendakapnya! Justeru, berpalinglah dari bayang bayang dunia, kerana dunia ini umpama bayang bayang buat insan! Ia sementara, ia nampak indah dan rupawan namun hakikatnya, kesementaraan dunia itu menyekat keindahan! Apa ertinya keindahan dan kenikmatan dunia ini jika ia sementara. Ia tidak kekal, bahkan keindahan yang serupa malah berkali ganda lebih baik akan tetapi KEKAL sifatnya kan kita temui di akhirat kelak! Tidakkah benar, yang kecantikan akan pudar? Tidakkah benar yang baharu itu akan jadi buruk dan luput. Yang muda akan jadi tua? Justeru dimana KEKALnya sifat itu?? Cuba fikirkan, yang muda akan terus muda, yang cantik akan terus cantik malah sentiasa lebih cantik, yang indah akan selalu indah malah lebih indah sentiasa.....bukan di dunia ini, akan tetapi di akhirat kelak! Itulah tawaran yang TERBAIK dari Illahi! Fikirkan! Pilihlah! Perkara inilah yang telah diajar dan ditunjukkan dengan fikiran dan perbuatan oleh Nabi saw 1434H dahulu! Pilihan inilah yang menjadi role model untuk kehidupan kita! Berubahlah dari perkara buruk kepada yang baik, dari perkara baik kepada yang lebih baik! Ini kerana hijrah ialah manifestasi keimanan yang sentiasa diperbaiki!

Pilihan ditangan kita...kita yang menentukan apa yang kita pilih manakala pilihan pilihan yang berbagai rupa itu ada di depan mata yang dikurnia buat manusia! Hanya sanya kita perlu memilih yang kekal selamanya berbanding memilih yang indah akan tetapi sementara sekali sifatnya! Sentiasa muhasabah diri! Sentiasa fikirkan dan imbau apa kesilapan dan kesalahan yang telah kita lakukan di dunia ini! Hadirkan penyesalan lalu ubahlah langkah...lakukan TRANSFORMASI HIJRAH DIRI demi fitrah, demi sunnah dan demi amanah!

Jom Hijrah!

No comments: