Sunday, November 25, 2012

Transformasi Hijrah Diri....

Salam ukhuwwah...

Dakwah itu sunyi, dakwah bukan sekadar dimulut, akan tetapi dizahir dengan perbuatan, menjadikan diri sebagai contoh ikutan yang baik, akhlak yang terpuji! Ia tidak mudah, ia jerih dan payah! Akan tetapi bersamanya hadir segala rahmat Allah, belas ihsanNya....

Kerja dakwah bukan bermusim, kerja dakwah tidak boleh berseorangan, ia perlu kumpulan kerja! Dakwah memisahkan yang hak dari yang batil! Ia tidak bercampur antara keduanya! Ia perlu kreatif dan innovatif! Kebersamaan perlu dalam kerja kerja dakwah!

Tanggal 10 Muharram 1434H, atau 24 November 2012....maka berlangsunglah program appresiasi yang mengajak warga UIA kepada transformasi hijrah diri bersempena dengan datangnya Hari Asyura tanggal 10 Muharram! Pada tarikh hijrah ini berlaku banyak peristiwa besar zaman berzaman....antaranya ialah kemenangan Nabi Musa melawan yang batil dan tenggelamnya Firaun ditelan Laut Merah! Sesungguhnya, jika direnung sejenak, 10 Muharram ini umpama suatu garis pemisah antara yang HAK dan BATIL...garis masa yang memisahkan kebenaran dengan kebatilan berdasarkan peristiwa peristiwa hebat yang berlaku sepanjang zaman dan tamadun manusia!

Nabi Ibrahim a.s. selamat dari api besar Raja Namrud, Nabi Yunus a.s. akhirnya dapat keluar dari perut ikan paus, bahtera Nabi Nuh a.s. berlabuh dan berbagai lagi peristiwa besar berlaku pada 10 Muharram! Masyaallah! Justeru, seiring dengan itu, program Transformasi Hijrah Diri (THD) ini dianjur dengan pengisian muhasabah diri, ajakan ajakan hijrah diri, dengan selawat dan doa mohon keampunan, dan menjadi platform agar usaha mengajak, usaha mengisi masa dengan gelombang Hijrah Diri yang dihadiri oleh ratusan mahasiswa UIAM dengan kerjasama, tajaan Tabung Haji dan Kelan TaHa@U serta majlis perwakilan pelajar UIA! Ia titik mula program THD ini dengan pelancaran yang dibuat pada tanggal 1 Muharram 1434H di Dewan Agong Tuanku Canselor Universiti Teknologi MARA yang lalu! Akan menyusul sedikit masa lagi program 'road tour' seumpamanya di IPTA dan IPTS yang lain! Moga moga usaha kecil ini kan membawa manfaat buat semua terutamanya para MAHASISWA buat persiapan mereka terjun ke dalam masyarakat apabila mereka telah selesai pengajian!

Slot bual bicara yang disampaikan oleh Ustaz Akhil Hayy telah berlangsung dengan jayanya...jangan bersikap 'suuk dzon'....terimalah pengisian yang diberi dengan hati terbuka dan positif kerana itulah sikap pendakwah sejati! Isi dan kandungan yang disampaikan oleh Ustaz Akhil Hayy amat bertepatan dengan kandungan ajakan muhasabah Hijrah Diri yang disampaikan Mir Hazil Azran Ramli diawal program THD....

Terimakasih Tabung Haji selaku penaja utama, terimakasih UIA kerana memberi ruang buat tim THD melangsungkan kerja dakwah ini, terimakasih Koperasi Khalifah Jiwa Selangor Berhad kerana menjadi penggerak dan pendorong kejayaan program ini, terimakasih Tim THD, iQuest Training and Consultancy, No Noise Percussion dan adik adik dari Qasidah alFurqanni...terimakasih semua kerana menjadikan apa yang pada awalnya suatu kemustahilan namun dengan izinNYA ia menjadi kenyataan! Sekali lagi kepada penghargaan tertinggi kepada pihak TABUNG HAJI kerana atas sokongan dan sumbangan mereka, maka program ini berjaya direalisasikan! Terimakasih TABUNG HAJI!

Ikuti slot video THD di youtube atau www.facebook.com/alwi (https://www.facebook.com/photo.php?v=4536413179881) atau di Facebook Transformasi Hijrah Diri untuk menyelami genta rasa dan menyubur jiwa Demi Fitrah, Demi Sunnah dan Demi Amanah....JOM HIJRAH!!!....ayuh mulakan THD dalam diri...binalah KHALIFAH JIWA kalian semua dengan berpandu KOMPAS JIWA!!

Dimana perlu bermula?? Mudah sahaja....Hadiri sesi seminar sehari THD-Kompas Jiwa untuk memulakan langkah kalian! Layari blog ini atau blog transformasihijrahdiri.blogspot.com atau Facebook Transformasi Hijrah Diri

Dan jangan lupa dapatkan buku terbaru nukilan saya dan isteri Sakinah Salleh....KOMPAS JIWA: Menuju Jalan yang Benar, Mencari Jiwa yang Bahagia dipasaran tidak lama lagi! Insyaallah!

Moga usaha kecil ni kan memberi manfaat kepada seluruh ummah! Allahumma Yassir!



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.







Post a Comment