Tuesday, July 24, 2012

Ini perang yang satu lagi...Siri 2

Salam ukhuwwah...

Jika umur kalian sekitar 40an.....dan jika kita telah melewati madrasah Ramadhan selama 33 tahun dengan anggapan bahawa kita memulai tarbiah Ramadhan ini sejak berumur 7 tahun.....bayangkan sepanjang 33 kali Ramadhan yang menjelma dalam kehidupan kita.....berapa kali sebenarnya kita punya markah penuh kehadiran/mengerjakan solat terawikh?

Cuba kalian renungkan......Berapa kali kita solat terawikh penuh dari awal Ramadhan hingga penghujung Ramadhan? Sepanjang 33 kali Ramadhan, adakah separuh iaitu sekitar 16x Ramadhan dari bulan Ramadhan yang telah berlalu itu kita solat penuh terawikh?

Atau kita masih berperangai seperi dahulu...suka ponteng, terpaksa ponteng atau sengaja memontengkan diri dari solat Terawikh! Atau cukup sekadar 20 hari Ramadhan sahaja penuh manakala yang lain tidak dibuat dek kerana sibuk memenuhi undangan berbuka puasa di hotel atau menghadiri program program di sana sini!Atau sibuk buat kuih muih, lepak sana sini atau sibuk urusan kerja? Cuba tanyakan kepada diri!

Walhal, segala macam tawaran yang hebat hebat yang Allah sendiri tawarkan buat kita....jika kita tidak ambil endah, lalu bagaimana kita mahu katakan tentag diri kita ini? Jenis manusia apakah kita ini? Tidakkah kita berasa malu terhadap diri sendiri dan tentunya kepada ALLAH swt! Kita patut berasa sangat malu kepada Allah...kita dambakan syurgaNya, tapi kita tidak ambil endah tawaranNya yang tentunya segala tawaran itu bukan untuk Allah swt akan tetapi untuk kebaikan diri kita sendiri!
Aku mengingatkan diriku sendiri dan kalian jua tentang hakikat dan sikap diri kita.....kita kata tapi tidak kita kotakan apa yang kita kata! Masyaallah!

Aku munajat padaMU Ya Rabb agar dikau bukakan pintu hati kami dengan nur hidayah dan keinsafan agar iman dan taqwa kami benar benar tulen agar kami kan bisa bangkit menyahut seruanMU dan mengingatiMU berbanding sibuk dengan urusan nafsu dan dunia ini setiap masa dan ketika! Amiin Ya Rabbal Aalamiin! Sesungguhnya Engkau berilah kami kemenangan dalam perang yang satu lagi ini Ya Rabb...perang melawan hawa nafsu dan keinginan duniawi yang fana dan sangat sementara ini!
Post a Comment