Tuesday, April 9, 2013

Yang jahil ketawa!

Assalamualaikum wrt.wbt!

Sidang pembaca yang dikasihi sekalian!

Dinihari ini, tiba tiba teringat satu lirik lagu yang popular suatu ketika dahulu 'ia dicemar manusia...yang jahil ketawa.....dewasa ini kita saling merayakan.......kejayaan yang akhirnya membinasakan......apalah gunanya kematangan fikiran.....bila dijiwa kita masih lagi muda dan mentah.....'


Sepertimana juga Allah nyatakan dalam wahyunya....yang membawa maksud bahawa kerosakan di dunia ini adalah akibat dari 'tangan tangan manusia' dek rakusnya nafsu, serakahnya jiwa! Lalu yang Jahil ketawa kerana melewati fasa kehidupan dalam keadaan seronok dan suka dengan nikmat dunia, walhal, kehidupan yang kekal itu ialah akhirat! Bagi yang Jahil, dunia ini dikejar bagai tiada hentinya, seolah olah hidup akan kekal di dunia ini....!

Ternyata itu semua harapan palsu! Lihat di sekeliling kita. Insan yang dahulunya ada di dalam kehidupan kita, kini telah tiada! Mereka pergi dan tidak akan kembali! Insan insan yang pernah melakar cerita dalam diari kehidupan, kini telah 'mati'...ini tandanya kesementaraan hidup, hakikat yang kita jarang ambil peduli walhal kita tahu, yang hidup kan mati, yang mati tidak akan kembali! Lalu, yang Jahil kembali tertawa!

Pernah Nabi saw mengungkap....sesiapa yang mengingati mati itulah yang bijak! Mereka bijak kerana menginsafi hakikat betapa SEMENTARAnya hidup di dunia ini lalu kesedaran membuak buak dalam diri beramal untuk negeri akhirat berbanding melakukan segalanya untuk dunia yang fana ini! 

Buat kalian dan diriku ini......dengarkan rintihan kalbu dari Opick ini! Ia juga sentap sekali!

http://www.youtube.com/watch?v=ACUQf9AVNbs


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
Post a Comment