Thursday, September 27, 2012

Semudahnya dakwah itu juga ialah menyebarkan SALAM!

Salam ukhuwwah....

Saya salin dari nukilan dan perkongsian seorang teman Sdra Alizi Alias, orang kuat IKRAM....ia berbunyi:

Berdakwahlah Sesuai Kemampuan:

Setiap kita punya kewajiban untuk berdakwah. Harus ada yang menunaikannya di suatu negeri. Jika tidak ada yang menunaikan dakwah, maka semuanya berdosa. Jika sudah ada yang menunaikan, maka yang lain gugur kewajibannya. Namun dakwah di sini sesuai kemampuan. Karena demikianlah yang namanya kewajiban. Para ulama memberikan kaedah, “Kewajiban itu tergantung pada kemam
puan”. Demikianlah dalam dakwah.

Perintah untuk Berdakwah

Dakwah itu adalah suatu kewajiban. Jika sebagian telah menunaikannya, maka gugur bagi yang lainnya. Kata Ibnu Taimiyah rahimahullah dalam risalah beliau yang penuh faedah,Mengenai perintah untuk berdakwah sekaligus keutamaannya dijelaskan dalam ayat-ayat berikut ini.

Allah Ta’ala berfirman,

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah” (QS. Ali Imron: 110).

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?” (QS. Fushshilat: 33).

وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

“Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)” (QS. Luqman: 17).

Lalu saya tambahi nukilan tersebut dengan kenyataan ini....



Paling sedikit yang termampu kita lakukan ialah mengekalkan ukhuwwah kerana ukhuwwah ialah kunci perpaduan, persaudaraan dan ia membendung serta mengukuh kerjasama sesama. Berukhuwwah sentiasa dengan sesiapa sahaj yang kita temui setiap hari...sekecilnya ialah denga SENYUMAN dan sebarkan salam dengan lafaz ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH. Nescaya keberkatan dan kerahmatan akan tersebar luas keserata alam. Bayangkan jika setiap dari kita tersenyum dan menyebarkan salam, tidakkah kita akan dapati bahawa manusia dan saudara mara kita kan hilang rasa 'tekanan'? Tentunya bukan! Senyuman menghilang kekusutan dan kepayahan hidup, ia menjernihkan suasana dan perhubungan. 

Ayuh, sebarkan SALAM! Itulah sekecilnya dan semudahnya yang perlu kita lakukan setiap hari...itu sudah tentu adalah satu cabang dari cabang cabang dakwah!
Post a Comment