Monday, June 25, 2012

Kita di jalan yang sama!

Salam ukhuwwah...

Senario 1;

Si C menegur si A, dengan caranya sendiri kerana si C tidak setuju beberapa perkara yang dilakukan oleh si A. Lalu pengikut pengikut si A mem'boo' dan menuduh si A berpihak dengan si B.

Senario 2;

Si C menegur si B kerana tidak bersetuju dengan tindakan si B dalam beberapa perkara. Peristiwa yang sama juga berlaku dimana pengikut si B mem'boo' dan menuduh si C berpihak dengan si A.
Cuba fahamkan dua senario yang berlaku! Tidakkah pelik apabila teguran yang dibuat kepada mana mana pihak samada si A atau si B, lalu si C mendapat tentangan dan dituduh berpihak samada dengan si A@si B. Jika demikian berlaku, sampai bilakah teguran itu akan dapat dilakukan? Gambarannya seolah olah sesiapa pun dari mana mana pihak yang bertelagah sebenarnya tidak boleh ditegur??

Inilah bagaimana cara berfikir telah junud dan terikat tanpa melihat kepada isi dan intipati teguran. Hanya cenderung kepada landasan emosi memihak! Sampai bilapun bila begini, keadaan sukar untuk diperbaiki! Sebagai pengikut mana mana sekalipun, jika benar kita sokonglah, jika salah kita betulkanlah! Itulah cara Islam! Islam tidak meletakkan kecenderungan emosi dan memihak sebagai satu prinsip yang mendasari sokongan kepada mana mana pihak! Katakanlah yang benar walau ia pahit!

Mungkin senario begini berlaku kerana budaya berfikir yang 'berpihak' yang telah tertanam dalam corak pemikiran kita semua! Kenyataan ini juga tentunya mengundang kepada kecaman dari pihak yang tidak setuju dengan kenyataan ini, namun, hakikat sebenarnya, inilah murninya akhlak dalam soal hablum minannaas! Hubungan sesama manusia!

Proses menegur juga sering kita alpakan, ada teguran yang tidak perlu dibuat secara terbuka dan itu lebih baik, ada teguran yang tidak perlu sinis dan menyindir kerana sindiran dan sinis sangat jarang membawa impak positif kepada sipelaku itu kecuali sipelaku atau insan yang ditegur itu benar benar berjiwa besar dan bersikap terbuka! Itu hakikatnya!

Namun si penegur perlu dalam setiap masa dan ketika mematuhi adab dalam menegur orang lain atau mana mana pihak! Adalah tidak elok jika sipenegur melaungkan teguran lantas ia memberi aib, memalukan dan menjatuhkan maruah si pelaku@si kena tegur! Hendaklah teguran dilakukan dengan penuh hikmah, telusn ikhlas serta 'direct' kepada si pelaku bukan dengan cara membuat hebahan terbuka! Jika menegur dengan cara hebahan terbuka, itu cara yang sangat batil dari segi dakwah!

Tujuan teguran adalah supaya perlakuan@kata kata@perbuatan itu tidak diulangi, dibetulkan dan kembali mengikut jalan yang benar dan bukan bertujuan mengaibkan dan menjatuhkan maruah sesiapa. Ini yang selalu kita lupa sebab sudah terbiasa melulu! Jadilah seorang insan yang matang, penuh tawadhuk, menghormati orang lain, memandang tinggi maruah! Inilah ajaran Allah dan Rasulnya iaitu mengajak orang ke jalan Allah dengan dengan hikmah dan teladan yang mulia!

Dari sudut psikologi, jika seseorang itu ditegur dengan cara penuh akhlak dan hikmah, ia lebih memberi kesan! Pendekatan kita adalah kasih sayang sesama insan, berlembut sesama insan. Perlu sabar dan kreatif serta istiqamah. Kita tidak boleh mengharapkan seseorang yang ditegur itu berubah langsung, terus berubah serta merta namun kita perlu tanpa jemu untuk menariknya ke jalan yang diredhai Allah! Itulah dakwah Islam! Prinsipnya ialah kekerasan hendaklah dibalas dengan kelembutan terlebih dahulu dan bukan kekerasan dibalas dengan kekerasan....teringat Nabi saw kesayangan kita kena baling batu oleh kanak kanak dan penduduk Taif saat dakwah baginda ditolak oleh mereka...adakah Nabi saw membalasnya dengan kekerasan? Kenapa ini tidak dijadikan contoh dalam kita mengurus orang lain! Adakah perasaan geram, marah telah mengelabui diri kita lalu cercaan dibalas dengan kata nista juga!

Kita perlu lebih berhikmah dan sabar! Sabar itu 'panjang' kisahnya, lama masanya, namun perlu sentiasa sabar! Jadilah insan yang sabar, matang dan terbuka! Mungkin insan yang kita tegur tidak berubah hari ini tapi insyaallah esok atau lusa. Jangan putus harap, munajatlah kepada Allah swt agar si A@si B berubah! Insyaallah, amiin!

Nukilan di kedai tayar saat menunggu tayar kereta ditukar......huhuhu!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: