Friday, July 12, 2013

Allah beri....

Assalamualaikum wrt wbt....

Dikatakan ungkapan dibawah ini adalah kata kata Salahuddin al Ayubi....akan tetapi saya tidak pasti benar atau tidak, sedang mencari sumber sahih sehingga kini. Jika ada teman teman pembaca yang punya pengesahan akan sumber ini, sila beri maklumbalas kepada saya. Apapun, saya menyukai mesej yang ingin disampaikan melalui ungkapan ini.

Saya melihat ungkapan ini sangat dekat dengan konsep pendidikan, pendidikan diri, muhasabah diri, hijrah diri, malah konsep ilmu sekalipun. Renungilah ia! Moga moga ia memberi manfaat buat kita semua....jangan salah sangka, saya hanya tertarik dengan intipati yang cuba disampaikan dengan kata kata ini.....apapun jangan lah kita mendahului AlQuran dan Hadis Nabi saw...utamakan kedua sumber ini setiap masa dan ketika sebagai rujukan dan panduan......insyaallah!

Inilah ungkapan itu:


Saya meminta KEKUATAN dan Allah memberi saya KESULITAN untuk membuatkan saya KUAT......

Saya bertanya tentang KEBIJAKSANAAN dan Allah memberikan saya MASALAH untuk DISELESAIKAN.............
Saya meminta untuk KEMAKMURAN dan Allah memberikan saya FAKULTI dan TENAGA untuk BEKERJA.......

Saya meminta KEBERANIAN dan Dia memberi saya BAHAYA untuk DIATASI.......

Saya meminta CINTA dan Dia memberi saya orang-orang yang BERMASALAH untuk DIBANTU......

Saya meminta NIKMAT dan Dia memberikan saya PELUANG.......
Saya TIDAK MINTA apa-apa untuk DIRI SAYA, tetapi saya MENERIMA semua yang saya PERLUKAN......
kata-kata dari Salahuddin al-Ayyubi........

usahlah kita mengeluh dengan dugaan yang menimpa kita.. tapi bersyukurlah kerana Allah menguji sedang kita

No comments: