Thursday, January 10, 2013

Meladeni HATI

Salam ukhuwwah....


Cuba sebentar muhasabah senarai semak ini.....moga moga simptom simptom ini segera dikenal pasti agar tidak melarat dan menjadi penyakit yang sukar diubati.

Kalian resah, gundah gulana, tidak tenteram, fikiran serabut, hati merasa seolah olah ada yang tidak kena.....emosi menjadi gersang, hati dan fikiran gersang dan kosong??

Kalian marah marah, hubungan dingin sesama rakan taulan apatah lagi suami isteri mahupun dengan anak anak. Kesilapan menjadi tumpuan berbanding kebaikan dan perkara perkara yang baik. Pantang silap sedikit, kalian melenting?

Hidup seolah olah kosong, tidak tahu apa yang mahu dilakukan? Tercari cari apa tapi tidak tahu apa? Kegembiraan dan kebahagiaan seolah olah telah luput.....malas dan putus asa menjadi igauan dalam fikiran dan hati. Apa apa yang dikerjakan seharian seolah olah tidak bererti. Kalian menyampah dengan situasi seharian, jemu di sana sini. Hati menjerit mahu keluar dari semua ini!

Kehidupan pula dirasakan amat susah.....segala galanya susah. Dahulu perkara yang kita suka sudah menjadi sesuatu yang kita benci!

Jika ini berlaku.....bersegeralah beristigfar banyak banyak....bersegeralah mengambil wuduk dan membaca Quran....warattilir Quraan na tartiila!

Ada penyakit sedang melanda, ada virus yang sedang menyerang...dimana? HATI KITA! Kalian perlukan Kompas Jiwa.....lakukan langkah langkah ini seperti yang disarankan oleh Ibrahim al-Khawwaas ra:

“ Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut.


1. Bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya.

2. Menghindari perut dari terlalu kenyang atau dengan berpuasa.

3. Bangun (qiamullail) di waktu malam.

4. Banyak beristighfar di sepertiga malam

5. Sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh ”.





Ingatlah....Nabi saw pernah bersabda "Izaa solahat, solahal jasadu kulluh wa izaa fasadat, fasadal jasadu kulluh....wa hiya QALB-HATI! Jika baik@sihat maka sihatlah badan keseluruhannya, dan jika sakit@buruk maka sakitlah tubuh badan keseluruhannya, itulah QALBU atau HATI!
Post a Comment