Thursday, January 10, 2013

Kisahkah diri dan keluarga...!

Salam ukhuwwah....

Sedikit bual bicara dengan Sang Teman......

Sang Teman: Jika kau perhati, mengapa kondisi masyarkaat kita gawat sekarang ini?

Aku: Gawat bagaimana? Apa yang engkau maksudkan?

Sang Teman: Oh...berbagai isu...yang begini dan begitu!

Aku: Itu biasa...tiada yang pelik dengannya....


Sang Teman: Aku serabut la! Macam macam yang memeningkan aku!

Aku: Hehehehe....sabar! Utamakan apa yang lebih utama!


Sang Teman: Apa dia? Apa yang engkau maksudkan?

Aku: Kembali kepada yang asas...fikirkan yang asas....Jagalah dirimu dan keluargamu dari apa neraka! At Tahriim Ayat 6.....Itu maksudku! 



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (QS, 66:6)

Sang Teman: Hah! Begitu sahaja?? Betul ke?

Aku: Ya betul....kita duk serabut macam macam memikirkan hal yang luas skopnya tapi kita lupa diri dan keluarga kita yang sepatutnya kita jaga dan pelihara!.....cuba engkau fikir....! Sudah selesaikah tanggungjawab kita dengan isteri dan anak anak....selesaikah pendidikan mereka, nafkah mereka, sudah selesaikah pembangunan insaniah mereka, solat mereka, puasa mereka, zakat mereka, kenalkah mereka dengan Rabb! Engkau dah fahamkan mereka dengan Allah? Sudahkah mereka menjaga hubungan dengan Allah? Jika belum selesai...engkau tak payah susah susah sakit kepala dengan masalah di luar! Itu yang paling utama beb! Tu dalam Quran bro! Bukan aku yang cakap...cuba engkau bayangkan...kalau semua orang melunaskan tanggungjawab  "Quu anfusakum wa ahliikum naara" ini dengan sebaiknya....jika setiap keluarga benar benar berada dalam jalan yang lurus, dan jika setiap suami atau ketua keluarga benar benar menjalankan tanggungjawabnya....agak agak engkau, tidakkah masyarakat secara automatiknya menjadi baik??


Sang Teman: Betul la cakap engkau bro!

Aku: Jika semua orang amal dengan sungguh sungguh prinsip ini....aku fikir kita tidak akan melihat kegawatan dan kebejatan berleluasa! Kita tak perlu nak salahkan orang sana sini...tunjuk salah orang itu ini....kita jaga jer diri dan keluarga dengan sebaiknya mengikut prinsip dan lunas lunas Islam seperti yang ada dalam alQuran dan Sunnah Nabi saw...tidakkah sebahagian besar masalah akan selesai! Tak kira la isu apa sekalipun! Maaflah bro...aku sendiri pun banyak perkara lagi yang belum tertunai....amanah ni besar! Jenuh nak jawab kalau DIA tanya nanti!


Sang Teman: Terimakasih beb....banyak benda aku kena fikir sekarang! Aku kena semak banyak perkara nih!

Itulah sebahagian dari perbualan yang panjang aku dengan Sang Teman....konsepnya mudah tapi amat sukar untuk dilakukan jika tiada kesedaran dan kesungguhan. Aku membayangkan jika setiap dari KITA benar benar melaksanakan prinsip "Quu anfusakum wa ahliikum naara".....aku fikir, masyarakat akan jadi makmur, aman dan tenteram! Apa yang terjadi hari ini ialah, kita lupakan soal pembangunan diri dan keluarga, lalu kita sibuk dengan hal luaran yang akhirnya tanpa kita sedar, kita telah tercicir banyak perkara yang disekeliling kita! Saat itu kita sesali diri....ruginya!

Prinsip ini sebenarnya memandu kita.....jangan sibuk hal orang, fikirkan hal sendiri dan keluarga, lakukan dan tunaikan tanggungjawab sendiri dan keluarga! Selesaikan semua! Terlalu banyak sebenarnya tanggungjawab diri dan keluarga yang belum tertunai walau kita anggap ia telah tertunai! Sibukkan diri dengan menJAGA DIRI dan KELUARGA....jika kita sibuk jaga diri dan keluarga dari api neraka...agak agaknya lah, sempat atau tidak kita fikirkan masalah dunia??? Tentunya tidak! Prinsip ini bukan prinsip dan seruan untuk mementingkan diri dan keluarga! Tidak sama sekali! Ia adalah pembentukan dan pembangunan DIRI dan KELUARGA....kita ketua keluarga, kita wajib tunaikan hak hak diri dan keluarga!

Apakah hak hak diri dan keluarga? Apakah amanah amanah itu? Mudah sahaja......apa yang disuruh dan apa yang dilarang dan segala isi alQuran dan Hadis Nabi saw itulah amanah dan tanggungjawab. Jika merasa ia cukup besar....cuba fikirkan skop yang berkisar ke arah DIRI sendiri dan KELUARGA......kita perlu dan mesti kisahkan diri dan keluarga samada diri dan keluarga dah selamat ke belum dari api neraka.....selesaikan bab yang ini dahulu! Inilah yang sepatutnya menjadi inspirasi hidup! Jaga diri dan keluarga, kelak masyarakat, ummah dan negara secara keseluruhannya akan terpelihara!
Post a Comment