Saturday, April 28, 2012

Ku rinduuuuuu

Salam ukuhuwwah.....


Deklarasi nota ini: "Nukilan ini hanya laungan dan jeritan hati diriku semata mata......yang ingin kurakam buat perkongsian kalian semua! Agar ia sedikit sebanyak punya pengajaran bermakna....jika ia tidak memberi makna kepada kalian, aku mohon maaf banyak banyak....Nauuzubillah, aku tiada niat mahu menunjuk nunjuk"


Sudah beberapa ketika aku tidak mengemaskini blogku ini....dek kesibukan urusan dan melakukan persiapan! Masa sangat terpenuh dengan usaha berbagai mencukupkan persiapan! Jerit dan perih namun itulah kemanisan yang akhirnya terungkap dibibir...syukur alhamdulillah. Hanya tinggal menanti saat dan masanya sahaja.....Saat itu memang ku tunggu tunggu, ia jauh tapi ia sangat bermakna buat diriku.....sejak pertama kali menjejak kaki, aku seolah olah bersumpah dengan diriku (dengan izinNya), akan ku datangi ia setiap kali terluang! Saat hasrat dan doa dipanjatkan kepadaMu Ya Rabb, aku sangat mengerti bahawa ia adalah hakMU untuk mendengar rintihan ini....hakMU jua untuk mengabulkan hasrat diriku ini......tanpa restu dan redhaMU, mana mungkin kan ku jejak kaki ini ke sini lagi! Itulah saat ketika beberapa tahun yang lalu...sudah agak lama, lalu hari ini ku teringat doa ku padaMU Ya Rabb......ku ingin menjejak kaki ke sini setiap kali dan setiap tahun....lalu hari ini aku terimbau saat pertama kali hadir...aku kelu Ya Rabb....baru ku sedar Engkau sangat pemurah buat diriku yang hina ini...aku sangat terkesan! Sememangnya aku terkesan! Alhamdulillah....


Ia besar bagi hambamu yang kerdil ini....jika tiada jemputan dari Sang Teman yang mengajakku....aku hampir putus harap untuk mengunjungi rumahMU Ya Rabb pada tahun ini...engkau berikan berkah dan keampunan buat Sang Teman itu...engkau limpahkan rezeki dan kasih sayangMU buat dirinya dan keluarga Ya Rabb......Engkau redhailah segala usahanya, Engkau terimalah segala amalannya serta doanya!


Apa yang kubicarakan ini adalah saat dan peluang yang diberi...ia tidak mudah! Ia adalah jemputan dariNya....ramai yang berpeluang dan ramai lagi yang tidak berpeluang! Masyaallah! Aku menanti setiap detik itu...ku rasakan kekerdilan diri saat ini....betapa ia anugerah yang tidak terhingga buat diri! Jika kalian dijemput olehNya...insafilah, berbahagialah, bersyukurlah. Ada makna dan rasa yang tak terucap! Alhamdulillah, pemergian ini bersama isteri dan anakku Iman Ihsan....Iman cukup teruja dan terkesima!Bermacam soalan dan pertanyaan bermain dibibir mulut! Mulanya, hampir sahaja dia tidak akan ikut dalam musafir ini....hingga suatu hari dia mengungkap "Iman dah kumpul duit tu Ummi...ada rm450 lebih kurang, ambil le buat tambang!...Iman nak pergi sekali"...."Mana Iman dapat duit?" tanya Umminya. "Iman kumpul duit belanja yang Baba bagi tiap hari, duit yang Embah bagi, Ummi bagi, duit raya, semua Iman kumpul...sebab Iman nak pergi"......aku terdengar bicara itu....sebentar kemudian airmata menitis tanpa kusedari....betapa keinginannya cukup menebal ingin turut serta! Aku bungkam menitipi doa di sujudku agar ada peluang dan rezeki untuk membolehkan dia turut sekali!


Sedari atau tidak...kerinduan itulah yang membuat jiwa lara! Hidup seolah olah tidak bererti....yang lebih bererti ialah berada di sana pabila mana ada peluang dan ketika! Tak penting soal berapa kali telah pergi! Tidak bermakna pergi berkali kali namun diri masih ditakuk lama.....aku tidak perlu mendabik mengungkap dan mengira, berapa kali telah berpergian! Tidak penting sama sekali! Apa yang penting, jiwa terubat dek rindu yang mendalam...tidak juga bermakna bahawa musafir ini akan mengubat rindu dendam itu....aku hanya manusia biasa.....aku punya alasan tersendiri mengapa aku ingin sekali berada di sana....aku cukup terkesan sama sekali apabila punya peluang. Hampir sahaja peluang itu tidak hadir tahun ini...lalu membuat hatiku tertanya tanya.....tiadakah peluang dan jemputan untukku untuk kali ini! Sedih mengingatkan jika tiadanya peluang itu...alhamdulillah Ya Rabb, diKau Maha Kaya dan Maha Mendengar doa!


Mungkin ada doa yang Kau sambut Ya Rabb...aku bersyukur! Musafir ini kan bertamu bersama teman teman lain seangkatan! Moga Engkau rapatkan ukhuwwah kami. Pabila kukatakan kepada anakku Iman, "Nanti Iman jumpa la dengan Ustaz Don...dia pergi sekali ngan kita"..."Ye ke???" sambil airmuka dan raut wajah berkerut seolah olah tidak percaya! Iman memang menggemari dan meminati Ustaz Don. Setiap ketika tidak pernah ketinggalan mengikuti rancangan '30 Minit Bersama Ustaz Don'....jika terlepas, dia akan merajuk! Dia sanggup menyudahkan kerja sekolah dan mentelaah lebih awal, agar tepat jam 9.30pm, dia berpeluang untuk mengikuti celoteh dan ceramah Ustaz Don! Sejak itu, dia menunggu nunggu saatnya tiba untuk berangkat...sangat teruja! Ya Rabb, berkatilah musafir ini, lindungi dan redhailah kami! Terimalah doa dan amalan kami...kabulkan doa kami dan kiriman doa dari teman teman yang berkirim doa! Moga moga Engkau luaskan rezeki mereka semua dan Engkau jemput mereka semua ke rumahMU Ya Rabb.....


Dari Madinah, aku akan berpergian ke Ankara lalu terus ke Izmir dan menuju ke Selcuk. Urusan persiapan inilah yang membuatku agak kelam kabut seminggu dua ini! Alhamdulillah, dengan bantuan isteri dan teman teman rapat, segala persiapan dan jadual perjalanan insyaallah telah tersedia! Moga moga tiada aral yang melintang! Dan moga moga, urusan isteriku untuk membentang kertas kerja di seminar antarabangsa di Efes Surmeli Hotel and Resort akan berjalan lancar! Kami hanya ber'backpack' sahaja! Setelah itu akan terus pulang ke Malaysia...insyaallah, akan ada bicara kenangan sepanjang perjalanan ini yang akan kunukilkan kemudian nanti! Doakan kami selamat perjalanan pergi dan balik, dan juga tiada perkara yang buruk berlaku! Ya Allah, Engkau redhai perjalanan kami ini!





No comments: