Monday, February 28, 2011

Saman oh saman

Assalam all....


Minggu ni sibuk nk bayar saman....beberapa mnggulepas sibuk bayar yuran anak sekolah, yuran asrama dan macam macam lagi. Menarik cerita saman ni. Pasal apa kena saman? sebab melakukan kesalahan lalulintas. Apapun sikap pemandu Malaysia boleh dikatakan tidak berubah jika isu jalanraya ini dibangkitkan. 


Data dan statistik kemalangan jalanraya menunjukkan peningkatan berbanding penuruan. Mengapa? adakah sebab cuaca di Malaysia ini panas dan ia mempengaruhi sikap pemandu?


Adakah bertambahnya saman, maka makin berkurang kemalangan jalanraya? Adakah yg telah maut dijalanraya itu membayar saman mereka, bagaimana jika masih banyak saman tertunggak? Kelakar bukan...


Seolah olah tiada kaitan langsung antara saman dan pengurangan kadar kemalangan jalanraya? atau sememangnya ada kaitan atau tiada langsung?


Adakah motif saman dan onjektif pelaksanaannya sudah berubah? Untuk mendidik pemandu? atau menjana pendapatan baru untuk memenuhi kantung perbendaharaan negara? mungkin ini industri baru yang berkembang di Malaysia ini. Bagaimana pula urusan saman dan pembayaran saman yg dilakukan oleh pihak ketiga seperti MYEG....kelihatan seperti sykt ini benar benar mengaut keuntungan berlipat ganda?


Fikirkan.......kita semua punya pilihan dalam kehidupan! 

1 comment:

musalman said...

depa nie nak kumpui dana ja en alwi.
tu yang create balek saman yang dulu-dulu punya yang kita sendiri pon dah lupa sama ada dah bayaq atau belom.

MYEG memang mark-up gila-gila punya, contohnya renew road tax keta pon depa charge rm 9.00.... gila tak? kalau ada 2000 org buat gitu, dah dapat 18,000 kat dana perbendaharaan.

sekarang nie ada dua pilihanraya kecik... depa kata ron 95 tak naik lagi, tapi kalau menang PRK nie, akan naiklah minyak tu.. tengok kat johor tu pon cukup, lepas menang ja, terus naik RON 97. apa cherita? tapi depa tak highlight dalam media la, ada pon tapi kecik ja.