Wednesday, January 26, 2011

Penjara????

Assalam all....semoga Allah merahmati kalian semua....


Suatu pagi ku terbaca ungkapan kata kata Rasulullah saw dari sebuah buku yg sedang kubelek...mulianya dan mendalamnya kata kata Rasulullah itu...."dunia itu penjara buat seorang mukmin"....bukan itu pertama kali aku terserempak dgn ungkapan insan yg mulia ini, namun kali ini aku merasakan kelainan yang amat sangat. Tiba tiba maksud yg dibawa oleh kata kata Rasulullah saw menujah masuk ke kotak fikiran ku...mulalah permainan minda itu menelusuri ketepatan ungkapan Nabi terhadap fenomena yg berlaku dalam hidupku.....hinggakan ungkapan ini kuucapkan pula kpd sahabatku pabila aku 'chatting' dengannya dalam google talk....aduh, patutla selama ini segalanya seolah seolah begitu terpaku dan terhenti buatku dalam kehidupan ini ....


Maaf ....aku bukan menungkap bahawa aku benar benar seorang mukmin.....namun aku mencita citakan sedemikian rupa agar aku tergolong dalam golongan mukmin sejati....ya sebenarnya memang sukar sekali! Namun aku tetap bersyukur kerana aku seorang Islam dan sewajibnya seorang indovidu Muslim itu perlu sentiasa bercita cita dan berusaha menjadi mukmin sejati....


Kehidupan bukanlah mudah buatku.....sejak akhir akhir ini. Jadi apabila menemui ungkapan kata kata insan mulia ini..aku jadi tersentuh. Oh rupanya benarlah sedemikian rupa. Ia memang penjara buatku dan juga saudara saudara sekalian. Apabila ia umpama penjara...tentunya segalanya tersekat, kebebasan luntur, kesunyian meliputi, perasaan membuak buak inginkan kebebasan, harapan meninggi untuk dibebaskan dari segala sekatan, segalanya adalah terhad...ruang waktu dan masa menjadi teman setia..perjalanan kehidupan dirasakan sangat lambat melainkan harapan itu dipanjatkan hanya kepadaNya.....kekosongan diri, jiwa dan fikiran meliputi setiap ruang waktu....


....lalu apakah yg tinggal buat seorang mukmin sejati....aku cuba gambarkan demikian lah rupanya...mungkin ia mungkin tidak....bagi seorang susuk...yang menjadi sisa tujuan hidup ialah harapan pada Illahi..tiada lain. Bagi memenuhi harapan itu, siang malam pagi dan petang dalam kehidupan dunia yang terpenjara, sang susuk mengharapkan Illahnya...berkata kata dengan jiwa dan perasaan kpd Illahnya yg Satu....itulah pengubat sepi, itulah pemberi makna kepada sebuah kehidupan...tiada lain. Total kepadaNYA.....hakikat ini lah yg kurasakan sebagai bertepatan dengan dunia ini umpama penjara. Tiada kebebasan utk berbuat sesuka hati menuruti hawa nafsu..tiada masa utk bersuka suka, dan ria bersama dunia dan isinya.....tiada masa untuk hanyut dan menikmati dunia serta isinya lewat waktu kehidupan.....semuanya penuh persoalan???......aduhai...aku hanyut dalam muhasabah ini.....Ya Rabb ampuni aku, berikanku petunjuk dan hidayahmu....bantulah aku....bimbinglah daku Ya Illahi......

1 comment:

Nandre The Legend said...

Betul lah yeob alwi,

kita nie sebagai pelakon dalam dunia yang fana, kita sendiri harus tahu hala tuju yang kita buat di samping mengatasi segala rintangan yang mendatang.

hidup library science, hidup school...