Saturday, January 8, 2011

akhlak pemikiran pertengahan.....

cintai seorg sekadarnya,kelak mungkin kau membencinya,bencilah seseorg sekadarnya,kelak kau mungkin akan sgt mencintainya.Justeru,analoginya ialah bersederhanalah dlm apa jua,menyukai/mengkritik/membenci atau apa saja.


what you sow you'ill reap


kalau dlm politik: sokong kerajaan seadanya...ATAU SEBALIKNYA...sokong pembangkang seadanya...tu baru part sokong...lum lagi part bersetuju dgn polisi: sokong polisi/dasar/manifesto apa yg patut...tolak ap yg patut..AMACAM?? Ok ka? 


memahami konsep lalu mengaplikasikannya dalam konteks kehidupan yg berbeza...perlu juga guna kaedah qias...lagipun qias ini bukan diguna utk mengambil hukum..tujuannya mudah; memperbaiki akhlak pemikiran ummah


ummah dan umat islam kita bejat pemikiran sekarang nih hingga hilang akhlak pemikiran....sesama sedara hentam ikut suka tak kira atas dasar politik mana sekalipun..tiada usaha murni pendekatan dakwah utk mendidik...membantai ada...


lalu yg terjadi ialah sesama kita...., sesama seagama, kita bercakaran kerana perbezaan pandangan dan pendapat terutamanya dalam berpolitik...hilang lah yang dimaksudkan perbezaan pendapat itu adalah rahmat...mengapa sedemikian? kerana gaya dan cara berpolitik kita adalah dalam kerangka demokrasi, penuh dengan politik kepartian, maka itulah yg terjadi..motif utama ialah memenangi pilihanraya lalau membentuk kerajaan. untuk memenanginya, tentulah ia berpaksikan kepada usaha untuk menjatuhkan pihak lawan yg diselaputi olehnya dengan apa jua wahana dan awadah sekalipun..tiada yg benarnya pada pihak lawan dan begitu juga sebaliknya.


amat sukar utk menerapkan konsep DAKWAH dalam berpolitik dalam kerangka demokrasi kecuali sang susuk itu benar benar memahami konsep dakwah dan sentiasa berpaksikan Islam sbg panduan. Sebab itulah Islam itu bukan demokrasi, Islam itu syura, bilamana syura itu menidakkan perebutan jawatan dan memandangnya sebagai beban, tanggungjawab yg berat serta amanah yg perlu dilaksanakan, yg jika tidak PADAH nya amat besar sekali di sisi Allah swt.


harus sy menyarankan kpd kalian utk bersederhana dalam segala segi..sikap, pendirian, pandangan, pendapat, sokongan, ungkapan, kata kata, kehidupan, pemikiran, keputusan serta semua segi dan aspek kehidupan...jika tiada wasatiah..maka masyarakat akan jadi rosak..contohnya...utk menegur seseorang kena bersederhana, kena pada tempatnya, kena kira bicara bahasanya, penuh berhikmah supaya yg terjalin tidak renggang....yg rakan tidak jadi musuh, yg baik tidak jadi dendam.... jika tidak sedemikian, maka lihatlah hari ini...kawan hentam kawan, ustaz hentam ustaz, jiran hentam jiran, aku hentam engkau, engkau hentam aku....bila kan ada kesudahannya???

No comments: