Friday, January 29, 2010

Kita sombong...

Salam buat kalian..sudah agak lama tidak menulis di ruangan ini dek kerana kekangan masa utk menghadap komputer.

Hari ini Jumaat, mendengar khutbah tadi, merasa terpanggil utk mencoret sedikit di sini. Duduk dikelilingi rakan rakan jemaah yg lain,aku terdetik seketika apabila imam menyebut tentang ciri ciri manusia yg dipetik dari kitab tersohor Imam al-Ghazali, Ihya' Ulumuddin. Sudah agak seketika buat kali terakhir aku menjengah dan meneliti kitab Imam Besar ini,karya agungnya pelbagai namun yg paling tersohor ialah Ihya' Ulumuddin ini.

Namun,imbauan itu seketika cuma bila tuan Imam menyatakan dengan memetik apa yg diungkapkan oleh al-Ghazali bahawa hati kita gelap dek kerana dosa,lantas kita jadi sombong dan angkuh. Uhh...memag benar hakikatnya..cumanya terdetik,adakah kita sedar,sekotor mana hati kita,kerana menurut al-Ghazali,kotornya hati membuatnya keras seperti batu,terserlah umpama perangai manusia yg degil,angkuh dan bongkak, sombong dengan segala gala yg dimiliki. Hati yg keras itu akan menyebakan diri sukar dan tidak dpt menerima nasihat,sukar mengakui kebenaran, tidak langsung berasa belas dan ihsan, tidak dpt memahami kenyataan sebenar,tertutup pada pandangannya segala yg terbentang luas didepan mata.

Kita begitu sombong..ya benar! Kita jadi begitu sombong! Benarkah sedemikian? Lihatlah tanda tandanya..lalu jawablah sendiri samada ia benar atau tidak..hanya diri sendiri yg mampu mengiyakan mahupun tidak...bukan org lain,cumanya langkah dan detik permulaan hanya dicetuskan oleh soalan soalan sebegini.

Adakah kita sombong atau sebenarnya merendah diri dihadapan Allah swt dalam keadaan yg saya nyatakan dibawah, tepuk dada tanyalah diri;

Kita terlentuk,tersengguk sengguk mengantuk mahupun tertidur ketika tuan khatib sedang membacakan khutbah dgn berapi api@dengan apa jua cara sekalipun?

Kita tak tahu sebanyak mana dosa yg kita lakukan dlm kehidupan kita seharian samada dosa kecil mahupun dosa besar,namun kita boleh selesa dan rasa aman seolah olah tiada apa yg berlaku? Kita merasa aman utk tidak rasa ngeri dgn seksaan yg bakal Allah timpakan ke atas kita dengan segala dosa dosa kita? Kita tidak merasa terpanggil utk bertaubat? Solat taubat tidak sekalipun,seminggu sekali,sebulan sekali,sehari sekali,setahun sekali? Boleh jamin ke hayat kita sehingga esok hari?? Kita merasa aman seolah olah segalanya adalah atas usaha sendiri? Betul ke sebegitu?

Adakah tidak sedikit pun kita merasa terpanggil utk menyahut seruannya dgn bersikap sebaik baiknya dgn org lain,menjaga hubungan dgn org lain dgn sebaik baiknya walaupun dgn musuh politik,mahupun pesaing dlm perniagaan atau rakan sepejabat? Mengapa perlu mementingkankan diri? Hanya kerana pulangan@kelebihan yg sgt bersifat sementara,kita sanggup menyakiti org lain...

Fikirkanlah...renungilah seketika. Ambil sedikit masa utk merenung setiap detik dlm kehidupan kita,apa yg telah kita lakukan. Benar..ia tidak mudah, benar ia selalunya amat menyakitkan hati dan memerlukan pengorbanan emosi dan perasaan yg amat besar utk melakukan sesuatu perubahan. Fikirkanlah....

No comments: