Thursday, January 14, 2010

Keterbukaan perlaksanaan....

Bicara kecil, seruan buat diriku dan saranan untuk rakan taulan....

Apa sikap kita bila kita sedang bersiar siar, 'window shopping' di kompleks dan pasaraya pasaraya besar tiba tiba masuk waktu solat? Adakah kita bergegas utk solat?

Solat satu hal, adakah kita bergegas utk solat jemaah? Adakah kita tercari cari tempat solat baru nak solat? Kita membiarkan masa berlalu dan menunggu hingga akhir waktu baru kita bersolat? Kita selesaikan dulu membeli belah baru kita solat? Kita selesaikan dulu hal kita baru kita solat? Kita mengutamakan hal peribadi baru kita melaksanakan urusan dengan Allah?

Adakah jika tiada musolla kita tangguhkan solat hingga kita temui musolla atau tempat solat? Sebenarnya solat boleh sahaja dimana mana asalkan bukan di dalam tandas. Agak agaknya, boleh tak kita solat di tempat tempat membeli belah, tepi tangga dan sudut sudut tertentu serta ruang yang tidak menjadi tempat lalu lalang lalu kita solat ataupun jika musolla itu jauh lalu kita solat sahaja di tepi tangga dan sudut yang sesuai? Sebenarnya boleh sahaja. Utamakanlah solat, utamakanlah solat diawal waktu, bergegaslah solat ketika masuk waktu solat, jangan ditangguh jangan dibiarkan masa berlalu. Solatlah walau tiada musolla ditempat kita pergi asalkan tempat itu bersih dan tidak mengganggu orang lain utk lalu lalang.

Sering kita terlalu bimbang tentang persepsi dan pandangan orang lain dalam hal solat ini. Ini menyebabkan kita sering melewatkan solat kerana kita hanya bersolat di musolla. Apa salahnya kita solat dimana mana tempat yang sesuai tanpa mencari adanya musolla, jika waktu solat telah tiba. Kita lihat ramai pelancong arab datang ke Malaysia, mereka akan solat berjemaah di tepi tepi tangga di pasaraya pasaraya jika telah masuk waktu solat. Tiada masalah apapun. Mengapa kita tidak berbuat sedemikian. Alhamdulillah kebanyakan tempat tempat membeli belah di Malaysia ini ada musolla, lebih teratur namun agak sempit untuk menempatkan jemaah ramai pada satu satu masa.

Pandangan biasa, di tempat tempat solat, musolla, surau dan sebagainya, kita selalu solat sendirian, walhal solat berjemaah itu lebih afdal, lebih baik, lebih terpuji, lebih banyak pahala, tapi kita tetap solat sendirian. Jika berhenti di tempat rawat dan rehat, akan kita dapati kebanyakan dari kita solat sendirian. Justeru, saya menyeru semua umat Islam, marilah kita solat berjemaah sedapat yang mungkin kecuali jika tiada orang lain di situ, maka harus kita solat sendirian.

Kita perlu bersikap terbuka dalam hal ini. Yakni kita perlu mempunyai pandangan bahawa kita boleh solat dimana jua, hatta ditepi jalan sekalipun asal tidak membahayakan, dan ketika itu telah masuk waktu solat, jangan ditangguh jangan diakhirkan solat melainkan kita telah berniat untuk solat jamak takhir dan qasar serta ketahuilah bahawa solat berjemaah itu lebih baik.

Kita sering terleka membeli belah lalu mengakhirkan solat. Utamakanlah Allah dalam setiap aspek kehidupan kita. Hendaklah sentiasa bersedia menyahut seruan Illahi bila bila masa dan dimana jua kita berada, samada dalam perjalanan, ketika membeli belah, dalam penerbangan mahupun ketika sedang bermesyuarat. Utamakanlah Allah pasti Allah akan mengutamakan kita dikala kita memerlukan pertolongannya.

Janganlah ada dikalangan kita merasa pelik jika ternampak orang lain solat ditepi tangga, di sudut sudut tertentu. Sepatutnya kita perlu merasa terpanggil untuk turut solat sekali dan berjemaah dengan mereka. Jangan beralasan walau apa sekalipun kerana solat itu wajib dalam apa jua keadaan sekalipun melainkan kita gila atau mati. Tiada alasan, tiada 'excuse' utnuk tidak solat. Salah kita sendiri jika pakaian kita menyebabkan kita tidak sah solat kerana kita berpakaian yang tidak menutup aurat (terutamanya kepada para wanita) namun lelaki juga sama. Pakailah pakaian yang menutup aurat kerana dengannya kita boleh terus solat, pakailah pakaian yang bersih dan suci supaya kita boleh solat tanpa ragu dan was was, dan pakailah pakaian yang menurut lunas lunas Islam (terutamanya kaum wanita) yang dengannya kita boleh terus solat tanpa perlu kepada telekung. Jangan beranggapan bahawa jika tiada telekung tidak boleh solat walhal jika pakaian yang kita pakai itu menutup aurat tentunya kita boleh solat terus.