Tuesday, January 5, 2010

Allah ilahku...

'High Court ruling on the word of Allah'......


Isu ini sudah lama sebenarnya, namun baru sekarang timbul kerana pihak pihak tertentu yang mengambil kesempatan di atas huru hara umat Islam di negara ini samada dari segi kelemahan polisi, dasar, Akta dan perundangan. Akhirnya mereka berjaya mengheret kita ke kancah isu Allah ini.


Diskusi ini bukan untuk menjelaskan apakah yang benar dan yang salah namun penulis merasa terpanggil untuk membicarakan sikap kita terhadap isu ini dan yang berkaitan dengan perkara seharian dalam hidup kita.


Cukup dikesali kerana perkara ini seang dan telah berlaku, pastinya ada isu isu lain nanti yang menyentuh sensitiviti umat Islam 'already in the pipeline' yang akan berlaku, kita tidak tahu. Namun adakah kita cukup utuh? Adakah kita cukup bersedia untuk menghadapi segala macam bentuk 'serangan' itu? Adakah kita cukup sedar bahawa usaha secara sistematik dan terperinci telah dan sedang dijalankan.


Bagi penulis, tidak menghairankan isu ini boleh timbul dek kerana kelemahan kita sendiri. Sikap kita yang menyebabkan kita sering tewas. Tewas sebelum berjuang pun. Sikap kita menyebabkan kita hanya sedar apabila sudah 'terhantuk' baru kita tersedar dari lamunan bak kata sudah terhantuk baru termengadah. Mungkin ada baiknya isu ini timbul, sekurang kurangnya bila ada isu sebegini ia umpama desakan untuk bersatu suara, bersatu hati dan merapatkan saf. Apapun janganlah ia hanya bersifat sementara...namun selalunya, memang bersifat sementara, hangat hangat tahi ayam. Apa sudah jadi dengan Melayu Islam di Malaysia. Apa sudah jadi dengan pemimpin pemimpin Islam kita, tidak kira pembangkang mahupun kerajaan. Sedarlah bahawa Islam dilihat lemah dan kerdil walau penganutnya ramai dek kerana sikap orang Islam sendiri. 


Manakala majalah atau penerbitan Herald-The Catholic Weeklyni pun satu...gunakan sahaja  perkataan TUHAN. Itu sudah cukup untuk memberi maksud yang sepatutnya. Mengapa perlu menggugat sensitiviti umat Islam di Malaysia ni. Mengapa perlu bersikap sinis dalam tindakan. Setelah segala ruang dan kebebasan yang diberi, mengapa perlu mengguris umat Islam yang majoritinya Melayu di negara ini. Cukuplah, bertimbang rasa lah terhadap bangsa dan agama lain yang wujud di negara ini. 


Manakala, saudara seagama sekalian, suarakan desakan, bangkitkan rasa dan semangat yang jitu dan berterusan, tunjukkanlah bahawa Islam ini kuat, Islam ini mulia, jangan malukan lagi agama Islam ini dengan perangai sebahagian dari kita yang tak senonoh, tak sehaluan dengan syariat, akhlak yang tercemar dan perlakuan yang tidak berlandaskan Islam. 



No comments: