Friday, March 5, 2010

Sukarnya untuk telus

Salam...

Sehingga kini saya sendiri masih tidak jelas dengan sejelas jelasnya isu GST..mungkin isu ini telah dijelaskan didada dada akhbar, namun salah saya sendiri kerana tidak mengikuti perkembangan semasa. Saya mungkin telah terlepas pandang untuk mengikuti penerangan yang dilakukan mengenai GST . Peliknya, bila saya bertanya rakan taulan, masing masing diperingkat 'grey' dalam menjelaskan  bagaimana GST ini akan dilaksanakan. Saya juga bertanya tentang beberapa perkara antaranya;

1. Apa jadi dengan cukai cukai lain yang wujud sekarang ini jika GST dijalankan? Contohnya, cukai impot, cukai kereta dan barangan lain, samada keperluan harian atau tidak?
2. Adakah benar hanya golongan yang berpendapatan tinggi sahaja yg akan menerima kesan langsung dari GST manakala golongan berpendapatan rendah tidak? Bagaimana mekanisma pelaksanaan untuk memastikan tiada ketirisan?
3. Mengapa tiada penerangan menyeluruh tentang GST ini, mengapa hanya kenyataan akhbar dari Menteri terbabit...mengapa tiada penerangan lebih terperinci di akhbar?
4. Apa salahnya jika pihak kerajaan menyatakan 'pro and cons' terhadap GST? Adakah segalanya galanya amat baik dan amat sempurna untuk GST?
5. Mengapa tidak diadakan 'public poll' setelah usaha menerangkan GST dengan jelas dijalankan bagi memastikan rakyat benar benar faham tentang GST dan kaedah pelaksanaannya. Maklumbalas umum ini juga penting bagi mengetahui bahawa rakyat menyokong atau tidak, memahami atau tidak, mengetahui mekanisma GST atau tidak dan sebagainya.

Sesungguhnya, banyak perkara dan isu berkaitan GST ini yang kurang diberi penjelasan, sindrom yang sama masih wujud sejak dulu lagi, hanya mengharapkan kenyataan akhbar yang bersifat terlalu umum mengenai GST dari Menteri terbabit, manakala perincian sukar diperolehi. harus difahami bahawa semua orang perlu memahami GST dari pelbagai peringkat dan lokasi. Kekaburan tentang komponen, pelaksanaan GST serta skopnya hanya akan menimbulkan kekeliruan yang berpanjangan, akhirnya, rakyat juga yang menerima padahnya. Jangan terlalu tergesa gesa untuk melaksanakan sesuatu tanpa penjelasan terperinci. Adalah diharapkan bahawa suatu usaha besar besaran untuk menjelaskan GST kepada rakyat akan dijalankan, tidak perlu kempen yang keterlaluan yang akhirnya sekali lagi membazirkan wang rakyat, cukup dengan saluran saluran yang ada samada di blog, laman web, suratkhabar dan sebagainya.  
Post a Comment