Tuesday, May 29, 2012

Panggilan dan gelaran....

Sekadar berkongsi!...aku kongsikan posting saudaraku Bro Hilmy Shamsur Abd Rahim  dan juga posting Bro Muhammad Zurani Salleh untuk tatapan kalian! Ambillah ibrah darinya!


http://4kiki.com/kiki/Boat? Land?


Dlm Surah Al- Qaaf Ayat 18, Allah berfirman maksudnya:

“ Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)”

Dlm Surah Al-Ahzaab ayat 58, Allah berfirman maksudnya:

“Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata”

Dlm Surah Al-Israa' ayat 36 Allah berfirman maksudnya:

“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya”

Dari Abdullah bin Amr bin Ash katanya: Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. : "Siapakah yang terbaik di antara kaum muslimin ini?" Jawab Rasulullah s.a.w. : "Ialah kaum muslimin yang terhindar dari bencana lidah dan tangannya”
Hadis sahih riwayat Muslim


Dalam hadis yang diriwayatkan Tirmidzi dan Ibnu Majah, Abu Hurairah menceritakan apabila Rasulullah SAW ditanya sebab terbesar yang membawa seseorang masuk syurga, Rasulullah SAW menjawab: “Taqwa kepada ALLAH dan akhlak yang baik.” Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah SAW menjawab, “Dua rongga badan iaitu mulut(Lidah) dan kemaluan.” Imam al-Ghazali berkata: “Keimanan dan kekufuran seseorang tiada terang dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu untuk menjerumuskan manusia.” Wallahu'alam...


Hari pertama: mencuba kaedah rawatan mengikut sunnah, nantikan coretan tentang ini kemudian nanti!

No comments: