Monday, July 13, 2009

aku mahu..semua mahu

Pembangunan tidak ditolak...malah ia adalah hak pemerintah kepada rakyatnya....mana mungkin pembangunan dicanang hanya utk rakyat menaruh undi...mana mungkin nikmatnya hanya sebilangan kelompok kecil yg membangunkan 'apa itu pembangunan' walau benar bahawa nikmatnya untuk semua......aku sokong pembangunan dan aku tetap menyokongnya sampai bila bila...namun aku terdetik memikirkan persoalan persoalan pembangunan ini?

Aku setuju ada highway utara selatan, aku setuju ada KLIA, KLCC, Twin towers...aku suka segalanya tentang pembangunan.....yg tidak aku sukai ialah pengisiannya....isunya ialah siapa yg boleh mengubahnya???

Aku suka lebuhraya...tapi aku tak suka bila aku kena bayar harga utk menggunakannya dengan kadar yg melampau....aku tahu dan faham bahawa bayaran yg dikenakan adalah kos untuk mengadakan lebuhraya itu namun takkan sebanyak itu...takkan bayaran itu tidak kurang kurang malah sentiasa naik....takkan kos penyelenggaraan itu lebih mahal dari kos membinanya...justeru itu kos bayaran harus sentiasa dinaikkan....

Aku suka hospital yg dibina lebih baru dan moden...tapi takkan kos perubatan sentiasa naik...adilkah untuk aku....adakah yg boleh sakit dan menikmati perkhidmatan perubatan terbaik itu sikaya sahaja...yg miskin tidak layak utk sakit kerana simiskin tak berpenyakit pelik pelik dan hebat hebat...hanya sikaya yg perlukannya kerana sikaya penyakitnya pelik pelik dan hebat hebat..makanan pun pelik...gaya hidup pun pelik....

Aku suka jalanraya baru terutamanya yg baru diturap...tiada lubang atau lopak kecil....ia mahal tapi apakah ia semahal itu.....adakah ia semahal kereta simiskin berbanding kereta kepunyaan sikaya yg harganya ratusan ribu ringgit yg apabila terlanggar bonggol atau lopak atau lubang apa sekalipun di jalanraya tiada terasa perlanggaran itu malah tiada bunyi bergemerincing bunyi besi berlaga...berbanding kereta simiskin.....sejarah dan lingkaran ganas berulang kembali....

No comments: