Wednesday, July 15, 2009

Trend......pattern.....reaksi.....tingkahlaku

Pemikiran individu ditentukan oleh berbagai faktor dalaman, luaran, pengalaman, ilmu dan pengetahuan...kemurnian pemikiran terhasil dari kemurnian jiwa yg kemudian membentuk aliran pemikiran dan pola pola pemikiran tertentu. Secara mudahnya, pemikiran insan ditentukan oleh faktor pengetahuan dan pengalaman yg dilalui.

Trend pemikiran ketuhanan ditentukan melalui pemerhatian yg teliti tentang alam semesta. Pencarian individu terhadap nilai ketuhanan yg menjurus kepada siapakah Sang Pencipta, siapakah Tuhan itu sebenarnya ialah melalui bukti rasional yg didapati melalui pemerhatian terhadap alam semesta yg akan memberi reaksi rasional kepada soal jawab diri tentang siapa pemiliknya....Contoh: Lihat pencarian Rasulullah saw dan Ibrahim alaihissalam terhadap Sang Pencipta yg tercatat dalam sirah. Terdapat berbagai peringkat kefahaman yg dilalui; proses pengasingan, proses pemerhatian, proses pemahaman, proses rasionalisasi, proses pengetahuan yg telah dilalui oleh Rasulullah saw sehingga terjadinya peristiwa turunnya wahyu yg pertama yg mengajar dan menambah proses proses tersebut kepada kunci utama pengetahuan iaitu BACA=ILMU. Manakala subjek kajian ialah alam semesta, makmal terbesar untuk dikaji dan dihalusi setiap aspek yg mendasari kehidupan manusia itu sendiri. Oleh itu, apabila Rasulullah saw dibentangkan dan dihadapkan dengan suasana jahiliah, rutin dan budaya jahiliah, maka baginda menjauhkan diri kerana ia tidak setimpal dengan apa yg dipelajari dan difahami melalui pemerhatian kepada alam semesta. Pemerhatian terhadap alam semsta merupakan cara terbaik memahami Sang Pencipta, cara utama mengetahui arkitek yg membentuk dan menjadikan alam semesta sedemikian rupanya, tentunya nilai ini bertentangan dengan sembahan berhala yg dianggap sebagai Tuhan oleh para jahiliah.

Justeru, ajaran dalam al-Quran menyuruh kita melalui proses tersebut untuk membentuk pola pemikiran universal melalui proses membaca, memerhati, menyelidik, memikir, memahami tentang kejadian alam.

No comments: