Monday, October 18, 2010

Guangzhou Siri 2...

Salam semua...

Anda jadi 'raja" jika berada di Guangzhou...bayangkan dengan tukaran wang Renminbi yg menguntungkan pelancong Malaysia...anda dapat lebih dengan modal yg sedikit. Teringat saya, RM15 ringgit kalau tak silap...anda dapat pendrive 8gb..tak pasti la samada pendrive itu benar benar boleh diguna atau tidak....apapun kalau tak boleh dipakai..tak ralat 'lebur' RM15....berbalik kepada cerita stokin....memang murah..itu belum T-Shirt pelbagai jenis dan fesyen..anda boleh minta untuk meletakkan apa sahaja 'jenama' yg anda mahu dan mereka akan urus dengan serta merta. Sehelai T-Shirt macam yg kita beli di kedai Al-Ikhsan...huhuhuhu cukup murah hanya RM10 jer lebih kurang nilainya dengan duit kita.

Saya teringat isteri saya nak beli langsir siap, untuk satu rumah atas bawah..hanya RM250 jer duit Malaysia..pakat memborong semua rakan rakan sepelancongan...itu belum lagi pakaian kanak kanak yg selalunya berharga dalam RM30 ke atas harganya yg dijual di kedai kedai harga patut di Malaysia...Jangan terkejut...hanya RM10 untuk 2 pasang. Memang murah.

Bila difikirkan..macam mana boleh murah sebegini??? Rupa rupanya...kos upah mereka sangat rendah, rakyat sangatlah ramainya dan industri tekstil mereka sudah berusia ratusan tahun.....sejak zaman 'Silk Road' lagi....mereka sudah terkenal dengan benang sutera China.

  

No comments: