Friday, February 12, 2016

Salam Jumaat...

Assalamualaikum wrt wbt...

Setiap kali berlalunya minggu ke minggu yang baru dan bertemu dengan penghulu segala hari iaitu Hari Jumaat maka berbondong bondong mesej dan status di laman sosial atau media sosial yang mengucapkan "SALAM JUMAAT". Hingga ke hari ini ia telah menjadi seperti suatu budaya dan amalan.

Faktanya ialah, adalah betul bahawa Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan kita disunnahkan untuk memuliakan hari Jumaat dengan amalan sunat seperti selawat ke atas Nabi saw banyak, memakai bau bau haruman, mandi solat Jumaat, memakai pakaian putih dan pergi ke masjid awal bahkan disunnahkan membaca surah al Kahfi pada setiap kali Hari Jumaat serta banyak bersedekah pada Hari Jumaat.

Akan tetapi memberi salam dengan ungkapan SALAM JUMAAT MUBARAKAH contohnya tiada dalam Islam. Kita digalakkan mengucapkan salam dengan ungkapan seminima mungkin iaitu ASSALAMUALAIKUM dan menjawab salam yang diucap oleh orang lain dengan ucapan lebih baik seperti WAALAIKUMSALAM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH.....bukan ucapan Salam Jumaat....

Akhir akhir ini, budaya atau sikap atau amalan memberi salam dengan ucapan Salam Jumaat sudah berleluasa. Ia tiada dalam sunnah dan ia amalan yang salah sebenarnya. Ia perkara kecil akan tetapi ia berkait dan bermakna dalam soal ibadah dan meraih pahala. Jom ke masjid awal pada hari ini. Insyaallah.

Hakikatnya, tiada konsep Salam Jumaat.....yang disarankan ialah memberi salam bahkan bukan sahaja pada hari Jumaat akan tetapi pada hari hari yang lain dan setiap kali terserempak dengan sesiapa kita disunnahkan memberi salam kerana ia menebar ukhuwwah dan menyemarak hubungan. Hakikat seterusnya, kita disarankan mengamalkan amalan khusus sebagai memuliakan Hari Jumaat. 

Allahu musta'an...komentar ini hanya teguran atau peringatan agar kita faham konsep sebenar memberi salam dan mengucapkan salam. Dibimbangi jika tidak difahami ia dianggap sebagai satu ibadah untuk mengucap Salam Jumaat dan bukannya Assalamualaikum.....

Ayuh sebarkan salam seperti yang dianjur oleh Nabi saw.
Post a Comment