Friday, January 29, 2016

Allah benci aku jika........

Assalamuaalikum wrt wbt...


Allah Ta’ala berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 44 sebagai berikut:

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ
Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban)-mu sendiri, padahal kamu membaca Al kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berpikir?


Sebentar tadi, ayat ini turut disebut oleh khatib pabila khatib menerangkan soal "seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan".

Saat itu, aku merasa amat terkesan dengan apa yang diungkapkan oleh khatib....lalu aku teringat akan satu lagi peringatan Illahi dalam surah al Saff ayat 2:

A002
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!

Lalu Allah sambung firmannya dengan ayat seterusnya al-Saff ayat 3:

A003
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.

Allahurabbi....alllahummagfirlii.

Maafkan saya para pembaca sekalian, jika saya seperti yang dimaksudkan dalam kalam Allah swt seperti di atas. Ia kekurangan, kelemahan dan kejelekan diri saya sendiri kerana:

Pertama:
Saya mengutarakan sesuatu akan tetapi diri sendiri tidak melakukannya...sudah tentu Allah swt benci dengan sikap saya selama ini.

Kedua:
Saya nasihatkan kalian untuk berbuat kebaikan dan kebajikan seperti mana ayat dan kenyataan dalam 'posting' saya sebelum ini namun saya sendiri tidak melakukannya atau berbuat sedemikian.

Saya akur dan insaf bahawa saya tidak layak mengungkap sesuatu kerana saya sendiri tidak berbuat sedemikian.....

Maafkan saya juga jika saya nasihatkan kalian jangan menabur fitnah dan membuka aib orang atau berbahasa kasat, memaki, menghamun orang lain apatah lagi saudara seagama walaupun dia seorang yang salah, atau dikatakan bersalah, atau dia seorang yang benar, atau dikatakan yang benar......akan tetapi saya sendiri dalam keadaan atau kenyataan atau ungkapan dimana mana sekalipun samada didalam blog ini, mahupun Facebook atau media sosial lain, lalu kalian mendapati bahawa saya telah berlaku seeprti diatas. 

Image result for hate imagesJika benar kalian mendapati bahawa saya mengajak yang sedemikian itu, apalah kiranya sudi kalian katakan kepada saya, nasihatkan saya, tunjukkan dimana saya memaki hamun, bersikap (mengungkap) mengaibkan orang atau menabur fitnah....saya pasti akan usahakan ianya dihapus (delete) dan saya akan keluarkan kenyataan permohonan maaf kepada insan yang difitnah tersebut secara peribadi. 

Mohon kalian beri maklumbalas jika saya ada berbuat sedemikian.....

Allahumagfirlii........

#kenalidiribinaidentiti
#travelogempayarjiwa
#asamgaram
#akutidaksempurna




Post a Comment