Thursday, December 31, 2015

Hijrah fikiran...


Kisah di suatu petang tanggal 19 Rabiul Awwal 1437

A: Selamat Tahun Baru 2016 Encik....
Aku: Terimakasih, maaf saya tidak merayakan Tahun Baru 2016

A: Oh ye ke Encik!
Aku: Ya...betul. Saya bukan 'omputih'....bagi saya ia hanya perubahan nombor iaitu tahun, hari dan jam....apa ertinya merayakan 2016 tapi tiada pahala untuknya....buang masa bukan? Teruskan fokus dengan amal hidup untuk dunia dan akhirat....lagipun kita ada Maal Hijrah...itu lebih utama....itulah Taqwim kita. Ok..saya nak tanya....sekarang bulan Islam bulan berapa dan berapa haribulan?
A: Err...saya tak ingat la Encik...maaf la Encik.....
Aku: Hehehehe...Tak ingat atau tidak ambil tahu? Cuba lah ambil tahu dan ingati Taqwim Hijrah....itu lebih bermakna....Tak apalah.......cubalah prihatin terhadap Taqwim Hijrah....habis tu orang lain sambut Tahun Baru tu camana Encik?
Aku: Saya doakan agar Allah beri petunjuk dan hidayah agar mereka semua memahami dan mengubah cara berfikir......cara berfikir kenalah selari dengan konsep 'assiraatal mustaqiim'....
A: Errr......
Aku: Fahami dan belajar apa dia konsep 'assiraat almustaqiim'....
A: Ok Encik....habis tu esok tak cuti ke Encik?
Aku: Secara rasminya esok cuti, tapi saya ada kerja yang perlu diselesai di pejabat.....saya ada jer di bilik saya esok...
A: Oh...ok Encik...jumpa lagi dan terimakasih atas perkongsian tadi.
Aku: Sama sama...assalamualaikum...

No comments: