Saturday, May 16, 2015

Ku beli ESOK pada hari INI.....

Assalamualaikum wrt wbt...

Suatu hari....

Saya ungkapkan didalam hati -- tak mengapa wahai hati dan diri, aku sedang melabur masa dan keuntungan demi masa hadapan --- ku beli hari esok pada hari ini.

Nanti kan tiba saatnya aku kan tersenyum puas lalu saat itu mungkin mereka iaitu manusia akan berkata kepada ku untunglah kamu kerana engkau telah membeli masa mu saat yang lalu lantas engkau nikmati hasilnya hari ini.....Saat itu juga manusia kan berkata--untunglah dikau kerana keberhasilan yang kau raih hari ini.....

Lalu aku menjawab --ini kerana aku telah membeli hari ini di masa yang lalu--kalian tidak tahu betapa peritnya usaha membeli hari ini dimasa yang lalu--hanya aku yang mengerti bagaimana rasanya......lalu persoalannya mengapa kalian tidak melakukan perkara yang sama, sedemikian juga. Bermulalah....


Saat aku berhempas pulas membeli hari ini dimasa yang lalu--kalian dimana? Adakah kalian enak sahaja di rumah atau berseronok dimana mana---lalu hari ini salah kah jika aku ungkapkan bahawa aku ingin memberi hadiah buat diri ku dengan membelanjakan hasilan dari kutipan yang aku usahakan dimasa lalu?

....lalu bagaimana jika aku katakan kepada kalian, belilah masa dan hari hadapan dengan keringat dan usaha tanpa jemu atau lelah, ingatlah saat jiwamu merintih kapan harinya kan tiba buat mu lalu engkau katakan masanya akan tiba buat ku nanti kerana Tuhan tidak pernah menipu dalam firmanNya--sesungguhnya setiap kesusahan itu akan diikuti selepasnya dengan kesenangan....(Surah al insyiraah)

Sent from my iPhone
Post a Comment