Thursday, November 7, 2013

Fw: Ringkas tetapi tidak mudah...

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: alwiyunus@gmail.com
Date: Wed, 6 Nov 2013 16:44:04
To: <alwiyunus.akin@blogspot.com>
Reply-To: alwiyunus@gmail.com
Subject: Ringkas tetapi tidak mudah...

Assalamualaikum wrt wbt.

HIJRAH.....mudah, ringkas, penuh erti tetapi sukar difahami. Kita sekarang keliru bukan dengan makna hijrah akan tetapi pengertian mendalam hijrah dalam konteks hidup hari ini. Kita lalai konteks sebenar hijrah bahkan kita teralpa bahawa hijrah ialah sebenarnya strategi insani dan bersifat wahyu serta perintah.....

Kita perlu melihat hijrah dari sudut yang lebih dalam. Dalam konteks yang lebih segar dan mengaitkannya dengan kehidupan hari ini. Hakikatnya, peristiwa yang dijana 1435 tahun yang lalu, amatlah relevan dengan apa yang berlaku sekarang.....

Ada beberapa persoalan yang perlu kita lihat sebelum itu, antaranya ialah.....

1) Nabi saw dan umat Islam melakukan hijrah ke Madinah dalam keadaan Islam tidak kuat lagi, kuasa dan pemerintahan dikuasai oleh kaum kuffar, ekonomi dan politik orang Islam belum utuh malah aktiviti ekonomi dimiliki dan dikuasai oleh kaum musyrikin.

Justeru, dalam senario di atas, strategi yang dipilih oleh Baginda Nabi saw ialah tidak melakukan pertentangan bersemuka dengan puak kuffar akan tetapi menjalinkan kesepaduan, membina kekuatan dalaman, merangka strategi memperkukuh umat, melaksana perintah Allah dalam konteks diri dan ummah (quu anfusakum wa ahliikum naaraa), membina kekuatan umat dalam konteks penubuhan sebuah negara, menyemarak perdagangan dan memperkukuh ekonomi selepas berlakunya Hijrah serta membentuk kekuatan sosial. Inilah yang dilakukan oleh Nabi saw.

2) Persoalan kedua ialah apakah strategi paling mampan dalam menghadapi cabaran dakwah Islamiah?

Dalam konteks Hijrah, pembinaan strategi paling mampan adalah membina kekuatan dalaman, kekuatan diri, kekuatan ummah, kekuatan politik, kekuatan ekonomi dan sosial. Dalam konteks ini, bukan lah matlamat utama bagi mencapai kejayaan ummah ialah dengan 'memperoleh kuasa semata mata'. Ia perlu bersepadu dengan penyusunan strategi yang sifatnya menyeluruh iaitu membina kekuatan politik, ekonomi dan sosial serta memperkukuh jatidiri dan keteguhan aqidah serta iman. Untuk siapa? Bagaimana? Ia untuk seluruh individu Muslim, ia perlu dilakukan melalui proses tarbiah yang panjang. Aspek pengukuhan ilmu itu perlu dilaksanakan secara tuntas.

Ia kelihatan ringkas namun ia adalah satu proses yang bukan mudah. Ia perjalanan proses yang panjang dan mengambil masa dan kesungguhan atau istiqamah yang berterusan. Justeru, perlu sabar dan sentiasa berusaha sehingga usaha dakwah dan kecemerlangan Islam ini dipersada jaya kan tercapai.

Hakikatnya, tidak semudah yang disebut dan diungkap......Hijrah berupa perubahan fizikal, membina kekuatan diri dan dalaman dalam diri setiap Muslim dan akhirnya diterjemah dalam konteks perpaduan dan kekuatan ummah.

Hijrah lah diri dengan ilmu dan pemahaman yang jelas. Ya rabb, permudahkanlah usaha ini. Allahumma ameen..

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: