Monday, September 30, 2013

18 tahun yang berlalu....

Assalamualaikum wrt wbt.

.......18 tahun yg indah dan penuh warna. sering aku terlupa yg perit dan pahit kerana warna warni indah itu sentiasa menyelubungi. mardhaana ya rabb! alhamdulillah....hari ini yg dahulu, ku masih terkenang dan sentiasa mengenang.....

Pada umur manusia, ia musafir yang panjang. Pada masa Illahi, ia seketika cuma. Namun, hakikatnya aku bersyukur kerana ruang dan peluang yang asalnya aku tidak tahu akan sampai ke hari ini.......ia sekitar 6570 hari yang berlalu......ku hargai setiap saat yang berlalu, kukenang kisah gembira dan bahagia, ku lupakan saat derita lalu kujadikan ia sempadan sejarah agar ia tidak berulang kembali.......

Yang pahit itu datang dahulu, barulah yang manis kan benar benar terasa manisnya. Jika manis mendahului lalu datang pahit, sebenarnya ia sesuatu yang membelakangi fitrah kerana kelak apresiasi manis kan hilang lalui pahit menghurung kehidupan untuk beberapa ketika....yang fitrah itu ialah berupa prinsip dalam Surah al Insyiraah: ayat 5-6 yang telah DIA wahyukan buat insan teragung Muhammad saw sekityar 1434H yang lalu 

".....bersama kesusahan@keperitan@kepayahan itu ialah kesenangan, dan sesungguhnya bersama keperitan@kesusahan@kepayahan itu ialah kesenangan"

Aku berpegang dengan prinsip ini dalam kehidupan ku...begitu juga dengan pasanganku yang ku kasihi-Sakinah Salleh, lalu ku bahagia mengharungi kesusahan kerana ku tahu ia sentiasa bertemankan bahagia@kesenangan seperti mana yang dijanjikan olehNYA. Mana mungkin DIA memungkiri janjinya......kita insan sudah tentu sentiasa memungkiri janji, akan tetapi DIA tidak sama sekali. Justeru, kuingati yang penuh warna warni, ku ingati yang bahagia yang silih berganti lalu ku lupakan kepahitan agar aku terus mampu maju dan melangkah kehadapan......hanya sanya aku mengharap masa, ruang dan peluang terus diberikan buatku olehNYA....jika tanpa masa, ruang dan peluang yang sememangnya milikNYA, siapalah aku untuk maju terus kehadapan dalam kehidupan ini....

syukur kepadaMU Ya Rabb...kerana menghadirkan anak anak yang sangat bererti buat kami (Anis Najwa, Ain Syafia, Iman Ihsan) moga moga mereka menjadi anak yang soleh dan solehah.....syukur ku panjatkan buatMU Ya Rabb kerana menghadirkan insan insan yang sentiasa memberi makna dalam kehidupan kami.......ayah dan ibu, ibu mertua, rakan rakan dan teman, malah mereka yang jauh mahupun dekat....moga moga Allah redha dengan kalian......terimakasih, terimakasih, terimakasih.


buat insan istimewa ini, yang jatuh dan bangun bersama ku.......aku kehabisan kalimah untuk mengungkapkan betapa aku berterimakasih kepadamu duhai isteriku.....terimakasih, terimakasih dan terimakasih....syukur Ya Rabb kerana menghadirkan dia buatku.....moga dikau redhai kami berdua......


No comments: