Sunday, March 13, 2016

Mental gila yang memukau....

Assalamualaikum wrt.wbt.

Aku selalu mengungkap bahawa fikiran kita perlu lurus dengan taugik dah hidayah serta inayah Illahi....ia bersandarkan kepada ILMU.

Fikiran yang lurus ditunjangi aqidah yang utuh....Tauhid yang satu lalu menatijahkan kebenaran dan fikiran yang sentiasa positif.

Ungkapan dan bicara diatas inilah yang selalu saya katakan dan kongsikan kepada para pelajar saya di dalam kelas yang saya kendalikan. Aku tidak pasti samada mereka masih mengingati dan memahami akan maksud yang hendak disampaikan oleh ku.

Jika fikiran tidak lurus maka maklumbalas negatif akan wujud. Tiada aspek positif terhadap apa sahaja yang berlaku disekeliling. Maka akan wujud gesaan gesaan diri yang selalu menyalahkan orang lain mahupun situasi lain sebagai penyebab berlakunya sesuatu samada yang disenangi atau lebih lebih lagi yang tidak disenangi atau disukai.

Sebagai contoh, jika saya katakan kepada kalian, apa kalian akan katakan kepada orang yang memakai seluar dalam di luar seluarnya? Adakah ia nilai yang betul? Saya fikir jika kalian berfikir belum diresapi nilai baru, pasti kalian akan mengatakan bahawa silap silap orang gila pun belum barang tentu memakai seluar dalamnya di luar...akan tetapi watak watak tertentu seperti Superman dan Batman...memberi nilai baru dan mengasaknya kedalam fikiran kita agar menerimanya sebagai sesuatu yang normal.

Tidakkah jika kita kita fikirkan secara lurus bahawa nilai sedemikian adalah kegilaan mental? Ya benar, bagi saya ia kegilaan mental yang kemudiannya akan membuka pintu yang amat luas kepada penerimaan nilai nilai kegilaan mental.

Medium yang diguna hanyalah filem dan televisyen akan tetapi ia cukup berkesan untuk mengasak dan mengubah nilai nilai positif yang ada pada diri kepada nilai nilai negatif yang menggila...

Fikirkan kegilaan mental yang semakin menjadi jadi dewasa ini...tidak hairan jika hari ini nilai berbeza yang negatif telah mencorak pemikiran masyarakat laku diberi alasan bahawa zaman telah berubah...walhal diri sendiri lah yang membenarkan nilai nilai sedemikian masuk ke dalam kehidupan dan fikiran...

Hari ini jika guru memarahi atau menghukum pelajarnya kerana tidak menyiapkan kerja rumah...guru itu akan dimarahi kembali oleh ibubapa atau gurubesar atau pengetua atau pihak jabatan malah menteri pelajaran sekalipun.....siapa yang mentalnya gila sekarang ini?

Dahulu aku dicubit diperut kerana berlaku bising didalam kelas, ditarik anak rambut di tepi telinga atau ditarik cuping telinga kerana kesalahan tertentu....jika aku mengadu kepada orang tuaku, pasti hukuman lain pula yang diterima. Siapa yang salah? Tetap aku....itulah mulianya dan hebatnya profesion guru ketika itu.

Jangan menyesal jika nanti, ibubapa menjadi 'hamba' kepada anak anaknya kerana kita membiarkan nilai gila ini meresap (ia telah pun berlaku dewasa ini).

Jangan menyesal jika guru pun menjadi hamba kepada pelajar pelajarnya....

No comments: