Monday, June 15, 2015

Kembali menjelma.....mungkin juga.....

Assalamualaikum wrt wbt....

Image result for ramadhan yang berbeza imagesRAMADHAN kembali menjelma. Alhamdulillah kerana DIA beri kita masa dan umur untuk kita raih Ramadhan ini buat sekian kalinya. Itu tanda DIA masih beri rahmat dan peluang, rahmat untuk menikmati Ramadhan yang penuh berkat dan peluang untuk kita memohon ampun serta meraih pahala. Jangan dipersia.

Beri ketetapan atau setkan minda untuk meraih sebanyak di Ramadhan ini...cuba bilang berapa umur kalian. Tolak 7 tahun terawal, maka baki dari umur yang ada adalah nilai sekian kalinya kita menghadapi Ramadhan ini. 

Image result for ramadhan yang berbeza imagesMungkin juga..............kita tanyakan pada diri, adakah sama Ramadhan kali ini dengan yang telah kita lalui. Jika ia sama selama ini, maka tambah dan perbaiki lah. Raihlah sebanyak. Jangan jadikan Ramadhan ini berupa RUTIN yang sama tanpa ada penambahan kebaikan dan ibadah.

Mungkin juga...........kita habiskan 30 juzuk kali ini dalam tempoh 30 hari, atau setiap 10 hari 30 juzuk maka kita mampu khatam al-Quran sebanyak 3 kali. 

Mungkin juga ...........kita boleh bersedekah setiap hari RM10 untuk memberi makan kepada orang lain yang berpuasan (fakir dan miskin) jadikan ia amalan setiap hari dan usahakan mencari mereka yang fakir dan miskin. 

Mungkin juga ..............kita tambah tahajjud kita dan solat tasbih.....bukan sekadar 2 rakaat sebelum waktu subuh. Kita boleh buat seperti mana yang Nabi saw lakukan iaitu solat tahajjud 8 rakaat. Lalu kita tambah solat tasbih 4 rakaat.

Image result for ramadhan yang berbeza imagesMungkin juga............Ramadhan kali ini, kita berbuka ala kadar dengan kurma dan sedikit kuih muih dan bersahur dengan beberapa butir kurma sahaja serta air kosong. Tidak perlu bermewah dan membazir. Rasai peritnya mereka yang susah dan menderita, seperti saudara saudara kita di Syria, Palestin, Rohingya dan dimana mana. Lupakanlah Buffet Ramadhan di hotel hotel mewah buat kali ini. Lebih baik gunakan bajet yang ada dan menganjurkan berbuka puasa dengan saudara mara kita di rumah anak anak yatim, pelajar pelajar tahfiz atau rumah orang orang tua atau sanak saudara keluarga kita di kampung.

Mungkin juga......kita habiskan masa Ramadhan ini di masjid. Berpagian dan qiyamullail di masjid, berlewatan juga di masjid dengan tadarus selepas solat terawih. Tutup lah television di rumah, cutikanlah mana mana siaran yang tidak bermanfaat. Tidur awal dan bagun awal sekitar jam 3 pagi lalu qiyamullail.

Image result for ramadhan yang berbeza imagesMungkin juga.....pasaraya, Jalan Masjid India, atau Sogo atau Mid Valley atau mana mana tempat lagi adalah lokasi terakhir untuk dijejaki. Lupakan berbelanja kerana pasti kalian akan temui perkara yang sama kalian pernah temui seperti Ramadhan yang lalu....pakaian baru? langsir baru? cukuplah kita gunakan apa yang kita ada dan pakailah pakaian yang masih lagi baru dan elok untuk hari raya kali ini......jadikanlah hari raya ini penuh berbeza dengan kesederhanaan dan rasa tawadhuk selain mengukuhkan silaturrahim. Bukan ukhuwwah itu terbina dengan pakaian baru dan langsir atau perabot baru, akan tetapi ukhuwwah terbina dengan senyuman, ucapan salam serta ziarah menziarahi....kenangilah mereka yang tiada rumah akibat banjir besar melanda di negara ini pada tahun lalu....kenangilah mereka yang daif.

Image result for ramadhan yang berbeza imagesMungkin juga....Ramadhan kali ini kita cari masjid masjid yang mengimarahkan Ramadhan dan berterawih dengan surah surah yang panjang oleh imam imam huffaz satu juzuk satu malam....agar ia lebih memberi makna dalam solat terawih kita. Kita juga boleh bermusafir tatkala hujung minggu mencari masjid masjid di luar kebiasaan dan kawasan kita untuk merasai perbezaan dan roh Ramadhan di pelbagai lokasi. Lalu kita maksimumkan 10 Ramadhan terakhir dengan benar benar mencari Lailatul Qadr....kerana kita tidak pasti samada umur kita cukup panjang untuk bertemu Ramdhan akan datang.

Mungkin juga....Ramadhan kali ini kita penuhi dengan bersedekah pakaian kita kepada mangsa mangsa banjir, duit ringgit kita kepada saudara mara kita yang dhaif. "Jika bukan sekarang bila lagi, Jika bukan KITA siapa lagi?" 

Mungkin juga......Ramadhan kali ini, kita lebih sedikit tidur dan berjaga banyak pada malam hari, atau kita lebih banyak berdoa agar menjadi insan yang bertaqwa dan dipermudahkan melakukan ibadah dan melakukan TRANSFORMASI atau HIJRAH DIRI....agar menjadi insan yang lebih baik. Sedarilah bahawa RAMADHAN ialah kursus atau bengkel atau latihan sebulan yang Allah khususkan buat kita semua, maka rugilah jika diri sendiri GAGAL dalam tarbiah Ramadhan ini.....



“Bukanlah berpuasa itu sekadar menahan dari makan dan minum. Sesungguhnya puasa itu juga adalah menahan diri dari perkara yang sia-sia dan kotor (lucah). Jika kamu dimaki oleh seseorang atau diperbodohkannya, maka berkatalah: Sesungguhnya aku berpuasa” [riwayat Ibn Khuzaimah dan al-Hakim / Sahih al-Targhib 1068]


Post a Comment