Thursday, May 6, 2010

Muhasabah diri....monolog kpd diriku

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Berapa kali aku berhenti, diam sejenak dan berfikir...membuat explorasi diri, menilai dan membuat perkiraan diri, betapa beruntungnya aku pada hari ini dek anugerah dan nikmat yang Allah limpahkan kpdku sejak dulu lagi? Berapa kali pula aku asyik mengeluh memikirkan kekurangan diri, nasib buruk yang menimpa, dan segala bentuk 'kekurangan' yg ku anggap sebagai kekurangan? Dan berapa banyak pula aku bersyukur dengan apa yang ada, menjadi redha dan bersikap menerima secara terbuka apa sahaja yg ada dalam kehidupanku?? Berapa banyak pula usaha yg aku buat untuk mengubah nasib diri bukan hanya sekadar mengadu nasib kpd Allah tanpa berbuat apa apa lalu terus terusan aku pasrah dan cuba bersikap redha walhal nasib diri dan kekurangan itu sangat mudah untuk diatasi jika aku mengambil sikap untuk berubah dan berusaha dengan sebaik mungkin.

Lalu monolog diri ini berpanjangan walau sebenarnya singkat tanpa disedari....

Aku sering menganggap bahawa sudah cukup apa yg ku lakukan dlm kehidupan ini...sudah cukup amalan dan ibadah yg ku lakukan dlm hidup ini, itu tandanya aku bersyukur!!! Aku ketawa dlm hati!!!kerana aku seolah olah merasa puas dgn apa yg aku lakukan untuk menunjukkan bahawa aku telah membuat yg termampu untuk ku persembahkan kpd Rabb ku. Benarkah sedemikian wahai diri? Cukup kah? Cukupkah apa yg telah kau lakukan?? Kau tersangat yakin?? Adakah kau pasti??......hati hati, nanti kau kan terjerumus dlm noda riak dan takbur, kerana yg berkata sedemikian ialah nafsu dan hatimu yg sombong dan angkuh...lakukanlah apapun tapi dengan tulus dan suci. lakukanlah dengan niat yg ikhlas...lakukanlah hanya kerana Allah. jgn diharap pembalasan, jgn diharap anugerah Allah..itu hakNya untuk membalas, lakukanlah kerana DIA lah Tuanmu, Penciptamu, Rajamu, Pemberi Rezekimu, Dialah Rabb mu...jgn lakukan kerana terpaksa, jgn lakukan kerana orang lain, jgn lakukan dlm keadaan hati tidak ingin melakukan, lakukan ia tanpa mengharap apa, lakukan ia hanya semata mata keranaNYA....itulah sebenarnya yg suci dan tulus.

Wahai diri.....Jika kau merasa kau sudah cukup byk melakukan ibadah sebagai tanda bersyukurmu terhadap nikmat Allah, ingatlah pula berapa banyak nikmat yg tidak terkira yg Allah telah berikan kpd mu selama hidupmu....ubahlah fikiranmu dengan memikirkan berapa banyak yg Allah telah berikan, berapa banyak perintah Allah yg telah engkau tinggalkan mahupun kau melewati batasnya, berapa banyak ungkapan yg sia sia yg telah engkau ucapkan selama ini dimana anugerah kata kata hanyalah untuk memuji Allah swt. berbanding dengan hanya mengira berapa banyak yang telah kau lakukan. Nescaya, akan engkau dapati wahai diri, betapa sedikitnya amalan, betapa kerdilnya diri. Bayangkan, udara yg kau hirup tanpa henti setiap saat dan ketika, mampukah engkau gantikan dengan amalan, cukupkah dengan solat 5 waktu, bagaimana pula zikirmu, amalan sunat mu..terkadang kau melakukan, terkadang engkau tinggalkan...cukupkah untukmengganti umpama bayaran atas segala nikmat yg telah Allah berikan? sebenarnya, jawapannya telah ada...aduhai diri...ia tidak pernah cukup untuk mengganti mahupun membayar kembali nikmat yg telah Allah berikan kpdku.        

No comments: