Tuesday, June 9, 2015

Warna kehidupan

Image result for sincere imagesAssalamualaikum dan salam sejahtera


Sekian lama, menjejak umur ke 43...pelbagai peristiwa....
Hari ini dan semalam juga penuh cerita....



Alhamdulillah diberi peluang untuk kita berbakti....
Bukan semestinya pada diri sendiri....


Malah orang lain yang ditepi....
Itulah kita jika mengerti....
Bahawa upaya diri perlu diberkati....
Dengan bantuan dan pertolongan yang mampu dan pasti.....


Image result for sincere images
Apa yang dicari...
Melainkain redha Illahi...
Walau penat membakar diri....
Rebah dan lelah menyakiti....
Kita sebentar kan kembali lagi...
Mengadap Illahi dengan timbangan amal diri...
Tidak pasti kan memberat kekanan mahupun ke kiri....

Saat berteleku aku menyendiri....
Bertanya mengapa aku sebegini...
Lalu kusedari jawapan ini....
Bahawa Allah sedang memberi....
Biarkan ia berupa ujian mahupun rezeki....
Dia hanya mahu tahu samada aku seikhlas hati....
Menongkah arus dan memberi erti....
Buat insan lain mahupun diri....
Dalam kehidupan yang singkat ini....

Image result for sincere images
Redha tidak datang sendiri...
ia datang dengan erti....
bagi yang mahu memahami....
jiwa pasrah hati mengerti....
ikhlas menjadi timbangan amal insani....

Dalam menyoal aku memahami.....
ini adalah warna kehidupanku ini.....





Ada yang datang lalu mengatakan:
"Tolong khabarkan kepadaku bagaimana harus ku lakukan dengan hidup ku ini...."

Ada yang ber'whatsapp' dengan aku:
"Tolong bantu bagaimana mahu menyelesaikan masalah hubungan ku dengan pasangan ku..."
"Tolong nasihatkan bagaimana mahu memulihkan hubungan saya dengan rakan saya..."

Ada yang ber'email':
"Tolong bantu mendapatkan pekerjaan buat ku....."

Ada yang bertelefon:
"Tolong kongsikan bagaimana engkau melakukan itu dan ini lantas upaya mengongsikannya..."

Ada yang ber'fb messenger':
"Tolong rawati dia.....kesayanganku....."

Hakikatnya....aku tidak punya segala jawapan.....
Sekadar butiran kecil kerana jawapan mutlaknya hanya padaNYA.....
Aku katakan kepada mereka, mengadulah kepadanya di sepertiga malam......



No comments: