Thursday, October 12, 2017

Ku Jelajahi Morocco: Malaga ke Casabalanca Siri 3

ku sambung ceritaku...

Setelah selesai urusan tiket pergi balik ke Morocco dan Madrid di stesen bas Malaga. Oleh kerana perjalananku ini banyak ku lakukan dengan menaiki bas, maka aku telah mengatur urusan tiket bas dengan sebaiknya. Aku memastikan ada langka masa antara bas yang aku perlu naiki dari stesen bas Malaga ke stesen bas Casablanca dan kemudian pulang semula melalui Tangiers dengan menaiki keretapi dari stesen keretapi Casabalanca dan sampai ke pelabuhan Tangiers. Kemudian menaiki feri menuju ke pelabuhan Algeciras di sebelah Sepanyol. Dan setelah itu menaiki bas lain dari Algeciras menuju ke Barcelona dan Madrid.

Kami memulakan langkah melawat bandar Malaga yang bersih dan cantik. Di dalam bas, kami bersua dengan seorang gadis Sepanyol yang pernah belajar di Amerika dan sekarang bekerja di Malaga. Ia membuat kami mudah mesra kerana dia tahu berbahasa Inggeris. Banyak perbualan yang kami bicarakan sepanjang di dalam bas, malah dia menunjukkan kami pelabuhan dan kawasan pantai di bandar Malaga. Dia juga memberikan tips untuk kami melawat Morocco. 'Berhati hati melawat Morocco-tidak begitu banyak perkara menarik di Morocco' ujarnya. Aku mengangguk kepala tanda memahami. Apapun, aku perlu juga melihat sendiri Casabalanca, Rabat dan Tangiers dengan pengalaman sendiri.

Di Malaga, aku berkesempatan melawat kubu lama di pelabuhan Malaga yang dibina oleh orang Islam di atas sebuah bukit di pinggi bandar Malaga. Kukuh sehingga hari ini kubu itu. Cantik dipandang dari kejauhan. Sedang asyik bergambar di kubu itu, sarung tangan isteriku telah terjatuh disebalik dinding kubu sebelah luar. Tinggi kubu itu kira kira 10 kaki. Mengenangkan sarung tangan itu adalah sarung tangan kesayangan isteriku, aku memanjat kubu itu dan melompat kesebelah luar ke dalam semak semak pokok renek yang penuh ranting dan mengambil sarung tangan itu. Setelah itu, baru terfikir bagaimana nak memanjat kembali kubu tersebut. hati berdebar debar takut dimarahi oleh pengawal di situ. Kelakar sebenarnya kisah ini. Sudah semacam detik kecemasan menyelamatkan mangsa jatuh lubang pula kisahnya. Akhirnya aku berjaya juga dengan bantuan temanku. Kami kemudian ketawa sesama sendiri mengenangkan kisah ini.

Setelah itu kami meneruskan perjalanan, kami kembali ke stesen bas Malaga dan menanti bas menuju ke Casabalanca. Sengaja aku memilih menaiki bas ke Casablanca kerana aku fikir aku akan beroleh pengalaman bercampur dengan lebih ramai orang yang bakal ku temui nanti....pesan seorang perempuan muda Sepanyol yang bku temui di dalam bas ketika menuju ke Stesen Bas Malaga-

"You are leaving to Casablanca?" katanya.
"Yes we are..." jawabku.
"Be careful of pick pockets there....don't get yourself ended up being cheated by people around there....anyway nothing much to be seen there" katanya. "Ouch...really, thanks a lot for the reminder" jawabku....

"Aaah begitu pulak yea nanti di Casabalanca" getus hatiku. Aku sudah mula merasa kurang sedap hati lalu menyampaikan pesanan itu kepada isteriku.

Mengapa dia memberikan ku pesanan sedemikian. Aku tiba di Stesen Bas Malaga ketika malam mula menjengah. Suasana sejuk. Sesjuk sedemikian, aku sering mencari tandas. Selalu merasa 'terkucil' untuk buang air. Kemudian aku menuju ke Malaga Station Cafe...menikmati teh panas di situ. Penjualnya kelihatan seperti orang arab yang aku fikir keturunan Morocco. Aku melihat lihat sambil itu di kedai kedai bersebelahan dan membeli seketul kebab buat mengisi perut. Aku makan kongsi dengan isteri. Cuaca sejuk membuat aku lebih cepat lapar.

Tidak lama kemudian bas yang ditunggu sampai dan kami semua menaiki bas sekitar jam 10.00 malam di Malaga menuju ke Casablanca.

Ada benarnya maklumat yang dia berikan. Nanti akan aku ceritakan.....