Friday, March 31, 2017

Integriti = a(A+C+E)-C

Assalamualaikum wrt wbt.

Zaman ini segalanya dekat walau hakikatnya jauh. Sebegitu juga Whatsapp, WeChat, Telegram dan lain lain lagi mendekatkan kami teman teman persekolahan dahulu. Sehari dua ini, ada perbualan yang menarik diantara teman teman aku. Ada seorang yang bergelar Profesor bercakap dalam satu sidang di IC-BOS di Putrajaya Covention Center pagi ini. Beliau bercakap soal pengurusan korporat. Beliau ialah sahabat karib kami semua, Profesor Azlan Amran dari USM.

Seorang teman pula bertemu secara kebetulan di Kota Kinabalu iaitu Sdra Taqiyuddin Amini ialah Chief Operating Officer di MNZWJ and Associates dan Sdra Dr Ahmad Fadzli yang lebih dikenali sebagai Dr. Afat ialah Timbalan Pengarah di Institut Integriti Malaysia. Mereka saling memberi maklumbalas di Whatsapp group sekolah kami. Dalam perbualan di Whatsapp, mereka telah berkongsi formula berikut;

Integriti = a(A+C+E)-C

a=alignment
A=Accountability
C=Competency
E=Ethics
c=Corruption

Image result for integrity images and quotes from quran and hadithIntegriti ialah suatu nilai. Nilai diri atau organisasi. Ia subjektif mengikut budaya dan aliran sesebuah organisi mengikut acuan pimpinan. Pada diri pula ia suati nilai diri yang dipegang sebagai prinsip. Integriti ilah salah satu nilai yang menentukan tindakan dan pekerti seseorang atau organisasi.

Namun, dalam banyak hal, integriti mungkin dengan mudahnya tergadai. Ia dikorbankan apabila bertembung dengan perkara lain atau tindakan yang memerlukan pengorbanan kepada nilai integriti. Bolehkah sedemikian? Tidak sama sekali jika seseorang itu ialah insan yang punya integriti utuh kerana ia memberi kesan kepada soal amanah dalam pengurusan diri dan organisasi. Lalu mengakibatkan rosaknya seseorang dan organisai lalu akan hilang kepercayaan masyarakat.

Tetapi hari ini, rasukan media dan pelbagai serangan fitnah yang menjalar diruangan siber menerjah masuk ke sempadan pemikiran lalu merubah tanggapan insani. Integriti tergadai. Ia mungkin dimulai oleh sesiapa sahaja akan tetapi kesannya langsung menerjah memusnahkan lingkungan murni kesopanan, kesusilaan, amanah, kepimpinan dan nilai masyarakat.

Image result for integrity images and quotes from quran and hadithMengembalikan integriti ke tahap murni tidak mudah. Membinanya tidak mudah. Menjadikannya suatu nilai yang dipegang oleh semua juga adalah sesuatu yang sangat sukar. Tetapi sekelip mata, ia boleh sahaja diruntuhkan oleh anasir dalaman atau luaran. Siapa yang terlibat? Hakikatnya ialah kita semua. Kita tidak boleh membiarkan anasir fitnah menghancurkan nilai ini. Walaupun diakui bahawa bukan hanya semata mata fitnah bahkan runtuhnya tembok integriti ini boleh terjadi dek kerana ketamakan dan nipisnya iman, akan tetapi faktor penggalak utama dalam konteks dunia siber pada hari ini menjadi sebab mengapa fitnah adalah penyebabnya.

Justeru, kembalilah kepada asas yang asal. Amalkan semak, tapis dan sebar. Atau semak dan semak dan tidak perlu sebar. Terjahan maya dunia sosial menyebabkan kita suka menyebar. Samada ia berita betul atau tidak, ada kecenderungan besar untuk menyebarnya tanpa usul periksa. Seolah olah insan ingin menjadi juara dengan menjadi penyebar utama atau paling awal. Akhirnya dosa bertimbunan, masyarakat kacau pemikiran walau alasannya ialah untui mencegah kemungkaran atau salah laku, namun ia cara yang sangat salah sama sekali. 





No comments: