Wednesday, March 28, 2012

Zalimnya FITNAH!

Salamm ukhuwwah!


Pernah difitnah, dituduh bermacam macam....difitnah oleh teman sendiri, sahabat sendiri, kawan sendiri, kenalan sendiri, jiran sendiri....walhal orang yang sama itu lah yang kita temui saban hari, yang sama sama pergi ke surau, pergi kerja, pergi berjemaah, pergi majlis....namun tidak kita terpelihara dari fitnah! 


Kejamnya fitnah...bahkan difitnah oleh saudara seagama sendiri. Difitnah oleh mereka yang mengungkap perkataan yang sama, kalimah yang sama iaitu Laa Ilaa Ha Illa Allah, Muhammad Rasuulullah! Adakah kalimah itu mainan bagi mereka? Adakah itu sekadar dimulut? Adakah mereka punya hak untuk memfitnah? Benar, orang yang difitnah itu dizalimi! Dan sesungguhnya beruntunglah orang orang yang dizalimi kerana doa mereka didengar oleh Allah swt secara terus, tanpa ada penangguhan akan keberhasilan. Sabarlah wahai orang orang yang difitnah dan dizalimi! Sabarlah! Bahagian dan kemenangan itu ada untuk kalian....mungkin tidak dimukabumi ini akan tetapi tentunya di akhirat kelak!

Sungguh dahsyat dan kejam fitnah sehingga hukuman bagi si pemfitnah 'secara umumnya ialah dibunuh dan diperangi'....masyaallah! Inilah perosak masyarakat, perosak agama, perosak hubungan sesama, perosak perpaduan, perosak kerjasama....tanpa bukti dan fakta, mudahnya mulut berkata kata dan menuduh si kena tuduh! Mungkin tanpa sedar kita memfitnah, justeru berhati hatilah. Mungkin tanpa sedar kita mengata dan menuduh dan tuduhan itu kemudiannya menjadi suatu fitnah! Maka berhati hatilah.......


Aduhai.....hanya yang pernah mengalami akan tahu....betapa peritnya penangan fitnah!


Jika tidak benar maka ia jadi fitnah, jika benar ia jadi umpatan (bak kata Abu Farhan)....jika mahu mengelakkan, jangan dengar khabar berita, jangan ambil tahu. Masalahnya, kita manusia yang suka ambil tahu!


Satu perbualan yang biasa saya gunakan untuk mengelakkan fitnah, apabila ada orang bercerita kepada saya, terutamanya apabila kononnya ada orang kata begitu dan begini tentang saya! Maka saya akan menjawab "Tidak mengapa, nanti aku akan tanyakan sendiri kepada empunya kata kata akan kebenaran berita ini!" Terus sipembawa berita itu akan terkedu dan meminta saya jangan memberitahu bahawa dialah yang menyampaikan berita itu! Itulah salah satu caranya saya mengelakkan orang lain dari membawa khabar berita yang bukan bukan. Kita perlu terus pergi kepada sumber!


Cara yang lain ialah dengan mengguna prinsip "get rid of negative things, seek for positive things"......"what you say is not important, WHAT I THINK OF WHAT YOU SAY IS IMPORTANT TO ME.....maknanya, diri sendiri perlu membuat keputusan dan memilih untuk 'termakan dengan hasutan@fitnah atau sebaliknya'!


"



1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum wbth..

Setuju sgt2 ngn pendpt awak..
Justeru, berhemahlah dlm pergaulan seharian.